Jana píše:Bez připoutanosti k osobnímu příběhu, k osobě, představě individuality, je tady uvědomění projevu, který se objevil, zmizel a to
štěstí uvnitř nás zůstává ničím nedotčeno. Bez připoutanosti k iluzi nemá nad námi žádnou moc ani deprese a ani TND.
Sledovat tuhle neustálou snahu za každou obhajovat svoje evidentně mylné přesvědčení, na které řada lidí už dlouho upozorňuje, může být ale svým způsobem i užitečné.
Je možné pozorovat, co nastane, když místo aby po prvním zažití neduality dál docházelo v dotyčném tvaru k pokojnému rozpouštění iluzorního já (čím? Pokračujícím neosobním pozorováním jednotlivých pocitů a myšlenek, které ve vědomí vyvstávají, a tím k jejich rozpouštění), osobní já, které na chvíli zmizelo, si zkušenost neduality přivlastní a domnívá se, že tím natrvalo zmizelo jak ono samo, tak i jeho veškeré jeho osobní motivace spouštěné z podvědomí/nevědomí - že je osvícené.
Jeden z Probuzených tohle nazval neštěstím:
Člověk třeba má nějaký zážitek, něco se mu jakoby rozjasní ... Třeba zažije nekonečnej prostor, nebo zažije rozšířený vědomí, a teď si myslí "to je ONO, teď jsem to zažil... " Nebo zažije nějakou nekonečnou lásku, nějaký blažený pocit, nějaký blaho...
Já tohle vidím jako neštěstí: mysl, která není na tohle připravená, to ve svý hlavě postaví na piedestal, a prosazuje to, jako že to je ONO, že to ví, protože to mu přináší benefit, je to jeho útočiště. A začne to hlásat, má to jako oporu...
Saša Hendruk
Protože se vědoucí osobní já potřebuje stále znovu utvrzovat v přesvědčení, že je osvícené, nedokáže ztichnout. A tak o své vlastní osvícenosti neustále den za dnem přesvědčuje druhé - vysvětluje jim, že neexistují...
Je možná něco vysvětlovat tomu, kdo podle našeho přesvědčení neexistuje? Komu to vysvětluje, když neexistují?
Je to hra osobního já na sebeujišťování o vlastní osvícenosti.