Eva Nada píše:A včil mudruj![]()
![]()
Včil mudruju

Eva Nada píše:A včil mudruj![]()
![]()
https://blog.baraka.cz/2011/07/bohyne-ohne/
Bohyně ohně
Jednou v Jílovém pan doktor Tomáš už nemohl vydržet nápor tazatelů (ptali jsme se hodně, ale začátečnicky, levohemisférově), a tak nám dal kóan (měl je moc rád a často je používal, právě tak jako ilustrovaných deset způsobů, jak zkrotit buvola rozumu a dosáhnout tak probuzení): Bůh ohně si jde pro oheň. To je všechno? překvapeně jsme se ptali, protože to byl docela jiný kóan, než jsme kdy od něho slyšeli předtím. Až po letech, ve Varšavě na seššinu, když jsem vyluštil svůj otevírací kóan, mi došel smysl i tohoto záhadného slovního nesmyslu. Dnes, když se tak dívám na mnohé současné české intelektuálky (a genderové aktivistky), a když poslouchám vyprávění o střetech s učitelkami a psycholožkami v indické jídelně (jsou poznat na první pohled: zamračené, uječené, neustále si stěžující a vše kritizující, s pusou do podkovy dolů), ten kóan zparafrázuji: mnohé české ženy jsou jako bohyně ohně, které se bezohledně, a za každou cenu, shánějí po ohni.
Jiná varianta téhož zní: Proč křičíš, že umíráš žízní, když stojíš po kolena ve vodě? A ta pro feministky nesnesitelná: Žena je tvor, který neví co chce, a nedá pokoj, dokud to nedostane. Jinými slovy, mnohé české ženy současnosti (jejich počet rychle roste) ječí a vyvádějí, protože čím líp si žijí, čím víc věcí mají, tím jsou nespokojenější. Duchovně fyziologické vysvětlení jsem zde již několikrát naznačil: žena je evolučně vyvinuta (a naplní smysl své existence) pro péči o druhé (dítě, manžela). Jenže rostoucí počet dnešních žen stále víc a dráže pečuje jen a jen o sebe. Jsou to přitom (zvláště po přirozeném a nejlépe orgasmickém porodu) vrozené bohyně ohně, jenž ovšem dnes paradoxně a stále agresivněji křičí, že jim schází oheň (a vinen je samozřejmě jejich muž, který jej nesehnal). Oheň je zde pro naše současné pyšné a přepychem rozmazlené princezny symbolem peněz, moci, a tzv. štěstí užívat si (Já chci být šťastná, Já si chci jen užít atd.). Nasnadě je otázka: co by dělaly, kdyby se narodily v Afghánistánu, Barmě, Severní Koreji atd.?
Právě tak je každý člověk, jak z vlastní zkušenosti tvrdil Buddha (= probuzený), vrozeně osvícený: každý máme v mozku program, který by nám měl umožnit rozluštit kóan života, tedy pochopit iluzornost našeho vědomí, a podle toho se zařídit. Kóan i pan doktor Tomáš se nám pokoušeli a pokouší naznačit, že to, co hledáme (často v druhé půlce světa, mezi exotickými mnichy a v exoticky znějících moudrech) přitom leží v nitru nás samotných. Jsme zmateni rozumem (genderově a kulturně indoktrinováni). Paradoxem a neštěstím současnosti je to, že právě ty, které stále ještě žijí podle přírodních rytmů (menstruační cyklus), a jimž šance (přirozeně!) porodit nabízí i šanci duchovně se probudit, převzaly mužské „racionální“ myšlení a velmi pracně a komplikovaně hledají to, co mají uvnitř sebe samých: oheň. Tedy skutečné, přijímající, objímající, chválící a hladící ženství, které, je-li třeba, je schopno až neuvěřitelných fyzických výkonů.
Všechny ty učitelky a psycholožky s pusou do podkovy dolů, neustále všechny ostatní (děti, muže, klienty, partnery) napomínající, přestože se kdysi (na)učily, jak svět funguje, jen z knih, dnes vtloukají tytéž iluze do hlav svých žáků (manželů). Rozpor a následné napětí mezi ženským tělem a posláním (evolučním vyladěním), a mezi tím, co si ženy v posledních době nechaly vnutit, přináší onu nenasytnou nespokojenost a přehnanou kritičnost. Jednou mi jedna taková po hodinové přednášce o všem tom dokonalém, co ženy bytostně reprezentují, ihned na místě vyčetla, jak se mohu opovážit ženy kritizovat za to, že nejsou dokonalé…
Genderová studia, militantní feminismus, ale i porodnictví, poslankyně parlamentu po několika letech pobytu v mužském prostředí paragrafů a soupeření, barbíny a pindulíny… to vše jsou jen důsledky trendů, na které se snažím poukazovat – a které jakoby navíc názorně ilustrovaly mé oblíbené rčení: nevadí, že je zkratka delší, zato je méně pohodlná. Docela dobře tyhle ženy bez ženství (samozřejmě existují podobní muži, ale ti se změnit nedokáží) vystihuje verš Jardy Svobody: Ale jakoby jim chyběl pocit dosyta, přestože nabírají z plnýho koryta, jenomže lžící děravou…
Jak dlouho že marně burcuji, že jsou to právě ženy, které by mohly změnit svět? Jak dlouho varuji? Přitom někde uvnitř, pod vrstvami ideologických, dobových a dnes navíc genderových nánosů nesmyslných pravidel „bojů“ o práva a štěstí spí (a čeká na možnost probuzení) ženám vrozené umění stvořit a dát život: ženy se ovšem dnes učí rodit a kojit z knih psaných muži. Hm. Bohyně ohně stojí ve (stále delší) frontě na příděl ohně.
Vlastimil Marek
Alaja píše::D
Já jsem toho boha ohně sem nepřitáhla...to armin.....a ten ho má od Tomášů. A jelikož dosud nevysvětlil, co tím vlastně chtěl říci, tak jsem hledala na netu, o co tu jde.
A našla...vysvětlení od dalšího návštěvníka chaty v Jílovém......
A za druhé, styl, jakým vytáhl k umírněné odpouštějící a praktické duchovnosti svou ženu Mílu. Podobně jako Henry Marshall o Rickie, i dr. Tomáš o té své mluvil zásadně jen pozitivně, a to i ve chvílích, kdy ve společnosti ztratila glanc a zaječela, nebo jinak vypadla z role duchovní ženy. Měl trpělivost a omlouval ji před námi, když tam nebyla, a chválil ji před námi, když tam byla. Jakoby ji k „vrcholové“ duchovnosti, jak dnes tuším, přímo dotlačil. Dnes už vím, že tak jako žáci učiteli, sem tam i nějaká manželka nakonec (s)plní i podvědomá očekávání (moudrého a trpělivého) manžela. To mně se nepodařilo, protože ty mé tolik duchovnosti nevydržely.
Trini píše:Ten pán nemá dobrý vztah k ženám.
Alaja píše:Trini píše:Ten pán nemá dobrý vztah k ženám.
Třeba měl smůlu a ty "dokonalé" se mu většinou vyhýbaly,
Alaja píše:
https://blog.baraka.cz/2011/07/bohyne-ohne/
Bohyně ohně
Jednou v Jílovém pan doktor Tomáš už nemohl vydržet nápor tazatelů (ptali jsme se hodně, ale začátečnicky, levohemisférově), a tak nám dal kóan (měl je moc rád a často je používal, právě tak jako ilustrovaných deset způsobů, jak zkrotit buvola rozumu a dosáhnout tak probuzení): Bůh ohně si jde pro oheň. To je všechno?
honzam píše:Jestli to nemělo být takové varování pro žáky, kteří by chtěli zkoušet soupeřit se svým učitelem.
Alaja píše:
Mne by ještě zajímalo....
....doba, kdy žák zjistí, že ho už učitel víc naučit nedokáže ....zůstane nadále u učitele nebo se rozloučí a půjde o mistra dál...nebo se prohlásí rovnou za mistra a otevře si svou duchovní školičku...?
Alaja píše:https://www.youtube.com/watch?v=dH5K36rdTuo
SEKTY A JEJICH VŮDCI dokument
S tím mám někdy tak trochu problém. Proto, když jdu třeba nakupovat, tak chodím schválně neupravený, oblečený jako strašidlo - třeba v ušpiněném pracovním obleku od malty atd. A přesto ženy (např. pokladní a jiné zákaznice v obchodě) na mne "pouštějí" jiskřivé pohledy. Jaksi najednou vidí - pravděpodobně v mém postoji, pohybech, případně pohledu očí (nebo v čem?) něco, co jim v jejich vztahu a životních snech chybí.
vostalpetr píše:S tím mám někdy tak trochu problém. Proto, když jdu třeba nakupovat, tak chodím schválně neupravený, oblečený jako strašidlo - třeba v ušpiněném pracovním obleku od malty atd. A přesto ženy (např. pokladní a jiné zákaznice v obchodě) na mne "pouštějí" jiskřivé pohledy. Jaksi najednou vidí - pravděpodobně v mém postoji, pohybech, případně pohledu očí (nebo v čem?) něco, co jim v jejich vztahu a životních snech chybí.
Víš jak se dneska všude špatně scháněj řemeslníci ???
Všude plno kravatáků ale o řemeslníka nezavadíš...
Alaja píše:honzam píše:Jestli to nemělo být takové varování pro žáky, kteří by chtěli zkoušet soupeřit se svým učitelem.
Já tam nebyla a tak nemohu posoudit, jak na tom byli žáci a jejich učitelé....
Mne by ještě zajímalo....
....doba, kdy žák zjistí, že ho už učitel víc naučit nedokáže ....zůstane nadále u učitele nebo se rozloučí a půjde o mistra dál...nebo se prohlásí rovnou za mistra a otevře si svou duchovní školičku...?
Jednou v Jílovém pan doktor Tomáš už nemohl vydržet nápor tazatelů (ptali jsme se hodně, ale začátečnicky, levohemisférově), a tak nám dal kóan (měl je moc rád a často je používal, právě tak jako ilustrovaných deset způsobů, jak zkrotit buvola rozumu a dosáhnout tak probuzení): Bůh ohně si jde pro oheň.
Byl jsem tam několikrát, a užíval si jak jakéhosi soutěžení v citátech (on chrlil citáty indických guru, já citoval zenové mistry), tak provokativního užívání takových mouder, která jsem z literatury ještě neznal. Dodnes si pamatuji, jak nás jednou (protože jsme byli příliš netrpěliví a viditelně jsme ho neposlouchali dost pozorně) zpražil citátem: Bůh ohně si jde pro oheň.
armin píše:A cesta k tomuto stavu mysli a srdce vede poznáváním iluzí ve kterých člověk žije, které tvoří jeho život. Ale to je realizovatelné jen když je pro nás důležitá už jen pravda ať je jakákoliv, třeba bolestná (bolestná pro ego které mylně považujeme za já). Když postupně rozpoznáváme strukturu našich sebeklamů, sebe-iluzí, tak se tyto rozpoznány automaticky rozpouštějí, mizí. Energie v nich původně vázaná se vrací do zdroje, mysl a srdce se sjednocuje. Tento proces krásně vyjadřuje zenový koán "Bůh ohně si jde pro oheň".
armin píše:Pravda s velký P je realita, tedy to, co je. A my nevíme co je. Víme jen co se nám honí v hlavě a v srdci. A realita - Pravda je tu přesto stále. Když zmizí vše, co Pravdu zakrývá, je to to, co zbude - tedy nakonec vše a to i včetně těch předchozích iluzí a poznání proč vznikly a trvaly, komu vznikly a kdo je ten kdo jimi žil. To dílčí poznání, tedy rozplynuvší se konkrétní iluze, je osvobozující, nepochybné a otevírající další cestu. Schopnost a jemnost = ostrost. Energie dříve vázaná (zauzlená) v konkrétní iluzorní motivaci a s tím spojeném iluzorním prožívání se vrátí zpět do zdroje. (Krásně a ze zkušenosti to vyjadřuje zenový koan: "Bůh ohně si jde pro oheň") Bdělost je jako pohádkový kouzelný meč, který čím více se používá, tím je ostřejší...
A monk earnestly asks his teacher, “What is Buddha?” The teacher replies, “The God of Fire is calling for fire.”
What is the monk really asking here? “What is Buddha?” is a common question in koans because it goes to the heart of the spiritual quest. The historical Buddha, Siddhartha Gautama, spent six years meditating and engaging in extreme ascetic practices until he resolved the ultimate questions of life. The characters in the koan stories are urgently seeking the essence of what Buddha found, so they bring up the matter as clearly and as directly as they can with their teachers. “Who am I?” “What is this life truly about?” “How can there be such suffering in this world?” All this is wrapped up in the one question, “What is Buddha?”
Zen is about waking up in our own life, within our own circumstances. It’s not about becoming someone else, not about turning into what we think Buddha is or was. We all have basic life principles and difficulties in common, so we can learn by seeing how others deal with those difficulties, but ultimately we have to see our own way. Our own life is absolutely unique, and the essence of this unique life is what we call “Buddha”. How can the old teacher help the monk realize this? “The God of Fire is calling for fire”. Again, impossible for ordinary logic. What does the God of Fire have to do with Buddha? There is no linear connection between them. The teacher sets up this barrier for the monk, trapping him in his own thinking mind, and only when he leaps free of the ordinary thought process can he see his teacher’s point: you are the God of Fire – fire is your domain, you are the consummate master of it. Why are you asking for it from someone else?
Lída píše:"Bůh ohně si jde pro oheň"
Eduard Tomáš nám později vysvětlil, že to znamená aktivitu Božské energie (= "Bůh ohně"), která ze Sebe Samé vytváří všechno, co existuje.
Protože ale "Bůh ohně" si tohle v podobě konkrétního existujícího jedince poměrně dlouho neuvědomuje, začne se "Bůh ohně" - coby iluzorní jedinec - nakonec zajímat a hledat rozpoznání (= "jde si pro oheň"), čím v podobě jedince ve skutečnosti je.
Jak dojít probuzení, kdy "Bůh ohně" ve tvaru jedince nakonec rozpozná, že je tím "ohněm", pro který si předtím šel, vysvětluje Eduard Tomáš ve svých knihách
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků