Ašókovy nápisy
výběr z Ašókových nápisů z knihy Leo Deuel: "Svědkové časů".
Panovník z dynastie Maurjů Ašóka (273 - 232 př.n.l.) dokázal jako první sjednotit území subkontinentu v jediný politický celek. Za jeho vlády maurijské říše zahrnovala značnou část Afgánistánu a prakticky celý poloostrov, s výjimkou nejjižnějšího cípu Indie. jako horlivý vyznavač a šiřitel Buddhova učení dal Ašóka na různých místech vytesat do skalních stěn a kamenných sloupů své královské příkazy a ponaučení formulované v buddhistickém duchu. tyto nápisy psané ponejvíce prákrty - středoindickými dialekty blízkými hovorové mluvě - byly objeveny na rozhlehlém území sahající od Kandaháru po řeku Kábul v dnešním Afgánistánu, od pákistánského Sahbazgarhí po nepálskou Niglívu a od břehu Bengálského zálivu až po řeku Pénnáru v jižním Dakšinu.
1.Skalní nápis
Tento nápis o dharmě dal vytesat bohům milý král Prijadaršin. Zde (na svém území) nesmí být žádný živý tvor zabit ani obětován a ani se nesmí konat samádží. Bohům milý král Prijadaršin spatřuje totiž v samadžách mnoho zlého. Jsou však některá samádží, které bohům milý král Prijadaršin považuje za záslužné.
Dříve bylo v kuchyni bohům milého krále Prijadaršina zabíjeno mnoho set tisíc zvířat každý den na kari a právě nyní , když se píše tento nápis o dharmě, se zabíjí jen tři zvířata, dva pávi a anttilopa. A ona antilopa nikoli pravidelně. Ani tato tři zvířata nebudou (nadále) zabíjena.
2.Skalní nápis
Všude v říši bohům milého krále Prijadaršina, jakož i v sousedních oblastech, kde (jsou) Čólové, Pándjové, Satijaputra a kmen Kérala, až po Tambapanni (cejlon), Král Řeků (jménem) Antiochos a rovněž jiní králové sousedící s Antiochem, všude zajistil bohům milý král Prijadaršin dva (druhy) lékařské péče – ošetření pro lidi a pro zvířata.
Dal dovést a zasadit léčivé rostliny prospěšné lidem i zvířatům všude tam, kde se nedostávají. A podobně dal dovést a zasadit kořeny a plody všude tam, kde se nedostávají. U cest dal zasadit stromy a vykopat studnice pro užitek zvířat i lidí.
3.Skalní nápis
Bohům milý král Prijadaršin takto praví:
Když jsem vládl jako pomazaný po 12 let, nařídil jsem toto: všude v mé říši vykonávají juktové, rádžúkové a prádéšikové každých 5 let inspekční objížďku právě za tím účelem – (hlásání) dharmy, jakož i kvůli jiným úkolům.
Záslužná je poslušnost vůči matce i otci, záslužné je být štědrý k přátelům, známým a příbuzným a k bráhmanům a asketům, záslužné je neubližování živým tvorům, záslužná je zdrženlivost v řeči a vyhýbání se hádkám ( malé shromažďování bohatství a malé výdaje ?).
Shromáždění poučí jukty podle ducha a litery textu.
4.Skalní nápis
Po dlouhou dobu mnoha set let v minulosti narůstalo zabíjení zvířat, krutost k (živým) tvorům, nezdvořilost vůči příbuzným a nezdvořilost vůči bráhmanům a asketům. Ale nyní, jelikož bohům milý král Prijardaršin provádí dharmu, stal se zvuk bubnů zvukem dharmy a lidem se ukazují vinámy, bílí sloni, ohnivé sloupy a jiné nebeské útvary. Tím, že bohům milý král Prijadaršin šíří dharmu, vzrostlo nezabíjené zvířat, neubližování (živým) tvorům, zdvořilost vůči příbuzným, zdvořilost vůči bráhmanům a asketům a poslušnost vůči rodičům tak, jak tomu po mnoho let v minulosti nebylo.
Takové a všelijaké jiné jednání podle dharmy vzrostlo a i bohům milý král Prijadaršin bude toto jednání podle dharmy zvětšovat. A také synové, jakož i vnuci a pravnuci bohům milého krále Prijadaršina budou rozvíjet toto jednání podle dharmy během trvání věků a setrvávajíce ve své dharmě a cnosti budou hlásat dharmu. Neboť nejlepším činem je vyučování dharmy. A jednání podle dharmy není pro nemorálního. Proto růst a nezmenšování této snahy je záslužný. Za tímto účelem bylo toto napsáno, aby usilovali o růst tohoto snažení a aby neutrpěli újmu. Napsáno bohům milým králem Prijadaršinem, když byl 12 let pomazán.
5.Skalní nápis
Bohům milý král Prijardaršin takto praví:
Dobrý čin je obtížný. Kdo je průkopníkem dobrého činu, ten (jej) obtížně vykonává. Takto jsem vykonal mnoho dobrých skutků. Proto moji synové a vnuci a moji potomci z nich. Kteří (budou následovat) potom až do konce věku, budou konat dobré skutky. A kdo bude zanedbávat tento příkaz, ten bude konat zlo. Neboť hřích se lehce činí (nebo hřích je třeba zničit?).
Tak za uplynulou dlouhou dobu dříve neexistovali dharma-mahámátrové. Ale když jsem byl 13 let pomazán, ustanovil jsem dharma-mahámátry. Oni usilují u příslušníků všech sekt, aby byla dodržována dharma a aby vzrůstala pro blaho a štěstí těch, kdož jsou oddáni dharmě mezi Jóno, Kambódži, Gandháry, Rastiky a Pitisíty a ostatními kmeny na západní hranici. Mezi pány a sluhy, mezi bráhmany a vaišji, mezi chudými a starými lidmi se snaží o štěstí a blaho a o odstranění (světských) starostí lidí oddaných dharmě.
Starají se o podporu, odstranění pout a propouštění uvědomělého v případě, že má mnoho dětí, stal se obětí podvodu nebo je stár. Dohlížejí ve vnitřním paláci mých bratrů a sester a všech ostatních příbuzných zde a ve všech okolních městech. Tito dharma-mahámátrové jsou činní v mé říši (ve prospěch) oddaných dharmě, (uvažujíce) zda (někdo) je oddán zákonu, má útočiště v zákonu nebo dává almužny. Proto nechť přetrvá tento vytesaný text o zákonu dlouhou dobu a moje potomstvo nechť podle (něj) jedná.
6.Skalní nápis
Bohům milý král Prijardaršin takto praví:
Během uplynulé doby dříve nikdy nedocházelo k vyřizování záležitostí a oznamování zpráv v kteroukoli dobu. Ale já jsem zařídil, že v každou dobu, i když jím, jsem ve vnitřním paláci žen, v soukromé komnatě (na klozetě, ve stáji?), na procházce (v nosítkách?), ve svém voze, v zahradě a všude, mne poslové musejí zpravit o záležitostech lidu (veřejné záležitosti?) a já všude vyřídím záležitosti lidu.
A jestliže já sám ústně nařídím (něco) darovat nebo vyhlásit a jestliže pak vznikne spor nebo odklad v parišadu ohledně nějaké naléhavé záležitosti svěřené mahámátrům, nechť je mi to neprodleně oznámeno všude a v každou dobu. Takto jsem rozkázal. Neboť nejsem uspokojen (dosavadní) pohotovostí a vyřizováním záležitostí.
Neboť blaho všech lidí považuji za své hlavní dílo. Avšak jeho základem je pohotovost a vyřizování záležitostí. Není důležitější práce než pro blaho všech lidí (celého světa). A cokoli já podnikám, (je to) abych unikl dluhu vůči tvorům, abych některé zde oblažil a aby na onom světě zasloužili nebes.
Tedy za tímto účelem byl vydán nápis o dharmě, aby přetrval dlouho a aby také moji synové, vnuci a pravnuci usilovali o blaho všech lidí.
Avšak obtížné je to vykonávat jinak než s velkým úsilím.
7.Skalní nápis
Bohům milý král Prijardaršin si přeje, aby všechny sekty žily všude (volně). Vždyť všechny se snaží (dosáhnout) sebeovládání a čistoty mysli. Ale lidé mají vysoké a nízké touhy a různé vášně. Dělají (buď) všechno, nebo jen část.
Ale marně dává almužny ten, kdo nemá trvalé sebeovládání a čistotu mysli, vděčnost a pevnou oddanost ( I pro toho, kdo nedává bohaté almužny, jsou sebeovládání a čistota mysli, vděčnost a pevná oddanost trvalé ?).