https://cs.qaz.wiki/wiki/MonadologyMonadologie -MonadologyMonadology ( Francouzský : La Monadologie , 1714) je jedním z Gottfried Leibniz ‚s nejznámější díla svého pozdějšího filozofie . Jedná se o krátký text, který v asi 90 odstavcích představuje metafyziku jednoduchých látek nebo monád .
TextBěhem svého posledního pobytu ve Vídni od roku 1712 do září 1714 napsal Leibniz dva krátké texty ve francouzštině, které byly míněny jako stručné expozice jeho filozofie. Po jeho smrti se Principes de la nature et de la grâce fondés en raison , který byl určen pro prince Eugena Savojského , objevil ve francouzštině v Nizozemsku. Christian Wolff a spolupracovníci zveřejnili překlady druhého textu, který se stal známým jako The Monadology, v němčině a latině . Aniž by viděli nizozemské vydání Principes , předpokládali, že se jedná o francouzský originál monadologie, který ve skutečnosti zůstal nepublikovaný až do roku 1840.
Německý překlad se objevil v roce 1720 jako Lehrsätze über die Monadologie a následující rok Acta Eruditorum vytiskl latinskou verzi jako Principia philosophiae . Existují tři původní rukopisy textu: první napsaný Leibnizem a přeplněný opravami a dvě další vydané kopie, přičemž některé opravy se objevují v jednom, ale ne v druhém. Sám Leibniz vložil odkazy na odstavce své Théodicée („Theodicy“, tj. Ospravedlnění Boha) a poslal tam zájemce o další podrobnosti
MetafyzikaKontextMonad , slovo a myšlenka, patří do západní filosofické tradice a byl používán různými autory. Leibniz, který byl mimořádně dobře čitelný, to nemohl ignorovat, ale sám ho použil až v polovině roku 1696, kdy posílal do tisku svůj Nový systém . Zjevně s ním našel vhodný způsob, jak odhalit svou vlastní filozofii, jak byla rozpracována v tomto období. To, co navrhoval, lze chápat jako modifikaci příležitostnosti, kterou vyvinuli novodobí karteziáni . Leibniz předpokládal, že existuje nekonečně mnoho látek individuálně „naprogramovaných“ tak, aby jednaly předem stanoveným způsobem, přičemž každá látka je koordinována se všemi ostatními. Jedná se o předem stanovenou harmonii, která vyřešila problém mysli a těla , ale za cenu deklarování jakékoli interakce mezi látkami pouhým zdáním.
souhrnRétorická strategie přijatá Leibnizem v The Monadology je jako text docela zřejmá
začíná popisem monád (postupuje od jednoduchých po komplikované instance),
pak se to obrátí na jejich princip nebo tvůrce a
končí použitím obou k vysvětlení světa.
(I) Pokud Leibniz umožňuje budování vesmíru pouze jeden typ prvku, je jeho systém monistický . Unikátní prvek byl „dán obecným názvem monad nebo entelechy “ a popsán jako „jednoduchá látka“ (§§1, 19). Když Leibniz říká, že monády jsou „jednoduché“, má na mysli, že „který je jeden, nemá žádné části, a proto je nedělitelný“. Opíraje se o řeckou etymologii slova entelechie (§ 18), Leibniz předpokládá kvantitativní rozdíly v dokonalosti mezi monádami, což vede k hierarchickému uspořádání. Základní pořadí je třístupňové: (1) entelechie nebo stvořené monády (§48), (2) duše nebo entelechie s vnímáním a pamětí (§19) a (3) duchové nebo rozumné duše (§82). Cokoli, co se říká o nižších (entelechie), platí pro vyšší (duše a duchové), ale ne naopak. Jelikož žádný z nich není bez těla (§72), existuje odpovídající hierarchie (1) živých bytostí a zvířat (2), která jsou buď (2) nerozumná nebo (3) rozumná. Míra dokonalosti v každém případě odpovídá kognitivním schopnostem a pouze duchové nebo rozumná zvířata jsou schopni uchopit myšlenky světa i jeho stvořitele. Některé monády mají moc nad ostatními, protože mohou vnímat s větší jasností, ale primárně se říká, že jedna monáda dominuje jiné, pokud obsahuje důvody pro jednání ostatních. Leibniz věřil, že každé tělo, například tělo zvířete nebo člověka, má jednu dominantní monádu, která v sobě ovládá ostatní. Tato dominantní monáda se často označuje jako duše.
(II) O Bohu se také říká, že je to prostá podstata (§47), ale je to jediná nezbytná věc (§§ 38–9) a bez připojeného těla (§ 72). Monads vnímají ostatní „s různou mírou jasnosti, kromě Boha, který vnímá všechny monády s naprostou jasností“. Bůh mohl vzít jakoukoli perspektivu, protože věděl o potenciálu i aktuálnosti . Kromě toho by Bůh v celé své moci znal vesmír z každého z nekonečných pohledů současně, a tak jeho pohledy - jeho myšlenky - „prostě jsou monády“. Stvoření je trvalý stav, proto „[monády] jsou generovány takříkajíc neustálými naplněním božství“ (§ 47). Jakákoli dokonalost pochází ze stvoření, zatímco nedokonalost je omezením přírody (§42). Monády se navzájem nedotýkají, ale každá má jedinečný způsob vyjádření ve vesmíru v souladu s Boží nekonečnou vůlí.
(III) Složené látky nebo látky jsou „skutečně rozděleny bez konce“ a mají vlastnosti svých nekonečně malých částí (§65). Notoricky známá pasáž (§67) vysvětluje, že „každou část hmoty lze chápat jako zahradu plnou rostlin nebo jako rybník plný ryb. Ale každá větev rostliny, každý orgán zvířete, každá jeho kapka tělesnými tekutinami je také podobná zahrada nebo podobný rybník “. Neexistují žádné interakce mezi různými monádami ani mezi entelechiemi a jejich těly, ale vše je regulováno předem stanovenou harmonií (§§ 78–9). Stejně jako to, jak mohou být některé hodiny synchronizované s jinými, ale první hodiny nejsou způsobeny druhými (nebo naopak), spíše si zachovávají pouze stejný čas, protože je nastavil stejný čas poslední osoba, která je natáhla. Tak je to s monády; mohou se zdát, že si způsobují jeden druhého, ale spíše jsou v jistém smyslu „zraněni“ Boží předem stanovenou harmonií, a tak se zdají být v synchronicitě. Leibniz dochází k závěru, že „kdybychom mohli dostatečně dobře pochopit řád vesmíru, zjistili bychom, že překračuje všechna přání nejmoudřejších lidí a že je nemožné ho vylepšit, než je - nejen ve vztahu k celku obecně, ale zejména ve vztahu k sobě samým “(§ 90).
V jeho době byly atomy navrženy jako nejmenší rozdělení hmoty. V Leibnizově teorii však látky nejsou technicky reálné, takže monády nejsou nejmenší částí hmoty, jsou to jediné věci, které jsou ve skutečnosti skutečné. Pro Leibnize byl prostor a čas iluzí a také samotnou látkou. Jediné, co se dalo nazvat skutečnými, byly naprosto jednoduché bytosti psychické činnosti „obdařené vnímáním a chutí k jídlu“. Ostatní objekty, kterým říkáme hmota, jsou pouze jevy těchto jednoduchých vnímatelů. „Leibniz říká:„ Opravdu tělo nevylučuji, ale omezuji ho [revoco] na to, čím je. Ukazuji totiž, že tělesná hmota [massa], o níž se předpokládá, že má něco přesahující jednoduché látky, není látkou , ale jev vyplývající z jednoduchých látek, které samy o sobě mají jednotu a absolutní realitu. ““ (G II 275 / AG 181) „Leibnizova filozofie se někdy nazývá„ panpsychický idealismus “, protože tyto látky jsou spíše psychické než materiální“. To znamená, že jsou to látky podobné mysli, které nemají prostorovou realitu. „Jinými slovy, v leibnizské monadologii jsou jednoduché látky myšlenkovými entitami, které, přísně vzato, ve vesmíru neexistují, ale představují vesmír z jedinečné perspektivy.“ Je to harmonie mezi vnímáním monád, která vytváří to, čemu říkáme látky, ale to neznamená, že látky jsou skutečné samy o sobě.
(IV) Leibniz používá svou teorii Monadů na podporu svého argumentu, že žijeme v nejlepším ze všech možných světů. Používá svůj základ vnímání, ale ne interakci mezi monádami, aby vysvětlil, že všechny monády musí čerpat svou podstatu z jedné konečné monády. Poté tvrdí, že tato konečná monáda by byla Bohem, protože monáda je „jednoduchá látka“ a Bůh je nejjednodušší ze všech látek, nelze jej dále členit. To znamená, že všechny monády vnímají „s různou mírou vnímání, kromě Boha, který vnímá všechny monády zcela jasně“. Toto nadřazené vnímání Boha by pak platilo stejným způsobem, jak říká, že dominantní monád ovládá naši duši, všechny ostatní monády s ní spojené by se v podstatě stínily směrem k Němu. Vzhledem k tomu, že všechny monády jsou vytvářeny nejvyšší monádou a stínují se v obraze této nejvyšší monády, Leibniz tvrdí, že by bylo nemožné představit si dokonalejší svět, protože všechny věci na světě jsou vytvářeny a napodobovány nejlepší možnou monadou.
VýkladKontroverze v racionalismuMonadology se pokusil odpovědět na dvě velké filozofické otázky-oba studovali Descartes -od monist hlediska. První je o povaze reality. Druhá, týkající se problému komunikace látek, souvisí se společnou námitkou proti dualismu mysli a těla , konkrétně s problémem interakce těla a duše. Leibniz tedy nabídl nové řešení problému interakce mysli a hmoty tím, že nastolil předem stanovenou harmonii mezi látkami: tělo je pouhé vnímání, které je obsaženo v úplném pojetí duše. Duše a tělo na sebe vzájemně působí a souhlasí na základě předem stanovené harmonie, kterou udržuje Bůh. Leibniz také nakreslil vztah mezi „královstvím konečných příčin“ nebo teleologickými a „královstvím efektivních příčin“ nebo mechanickými , které nebyly příčinné , ale synchronní . Monády a hmota jsou tedy jen zjevně propojeny a mezi různými monádami neexistuje ani žádná komunikace; existuje pouze harmonie, předem stanovená a udržovaná Bohem.
Leibniz ve své monadologii bojoval proti karteziánskému dualistickému systému a místo toho se rozhodl pro monistický idealismus (protože všechny látky jsou nerozsáhlé ). Leibniz však byl pluralistou v tom smyslu, že látky se ve světě šíří v nekonečném množství. Z tohoto důvodu je monáda neredukovatelná síla, která umožňuje tělům mít vlastnosti setrvačnosti a neproniknutelnosti a která v sobě obsahuje zdroj všech jejích činů. Monády jsou prvními prvky každé složené věci.
Potenciální falešná premisaLeibniz vytváří argument, který plyne plynule a logicky z bodu do bodu. Pokud by se pouze zkontrolovala platnost, byl by protivník těžko nalezen nějaké chyby. Začne svůj argument základem a definicemi, než tyto definice použije k vytvoření argumentu od základu, což je poněkud neortodoxní filozofické vysvětlení. Buduje tuto myšlenku monád, spojuje myšlenky s logickým uvažováním a vysvětlením, kde je to potřeba.
Protikladem některých jeho tvrzení však může být zpochybnění pravdy. Leibniz konkrétně píše potenciální falešný předpoklad ve své definici toho, jak monády interagují. Tvrdí, že monády jsou „obdařeny vnímáním a chutí k jídlu“, ale nemohou na sebe vzájemně působit. To nemusí být nutně nepravdivé, ale je to tvrzení, že ve své monadologii nezakládá dostatečné důkazy. Obvykle by to stačilo v zásadě k vyhození celého jeho argumentu, protože je to všechno postaveno na tomto předpokladu, ale v tomto konkrétním případě je to méně problematické, jen proto, že tvrzení není prokazatelné. Monády jsou teoretická „jednoduchá látka“, takže neexistuje žádná specifická fyzikální látka, která by mohla být někdy známá jako monáda, protože uvnitř by vždy mohla být neznámá jednodušší látka. To znamená, že interakce mezi monádami nebo jejich nedostatek nelze nikdy dokázat ani vyvrátit, protože nikdy nelze dokázat, že ve skutečnosti jsou zkoumány monády. Proto je třeba Leibnizův argument pro monády brát s rezervou, ale stále jej lze brát na prvním místě.
Látky jednodušší než monádyMonády jsou příliš složité na to, aby byly nejjednodušší látkou ve vesmíru. Například kvalita vnímání vyžaduje vysvětlení stránek. Leibniz přesto předpovídá tento argument a píše: „monády musí mít určité vlastnosti, jinak by to ani nebyly existující věci“. A i když to může být pravda, nejjednodušší látce stačí ke splnění role pouze jedna kvalita, „existence“. Vezměte si například Occam's Razor, který uvádí, že nejjednodušší odpověď je obvykle správná. Porovnejte to s monadologií. Buď nejjednodušší látkou je něco, co obsahuje více atributů, nebo to, co obsahuje pouze jeden atribut (tj. Existence). V návaznosti na tuto logiku je zřejmé, že druhá je pravděpodobně nejjednodušší látkou. Jelikož monády jsou první, nemohou být nejjednodušší látkou.
Problém je v tom, že když existují vlastnosti, musí existovat něco, co by tyto vlastnosti spojilo. Locke nazývá tuto vazebnou látku substantia, což znamená podporu, která přikládá vlastnosti objektu. Monády, které obsahují několik atributů, vyžadují metaforické lepidlo nebo substantia, aby se tyto atributy nalepily na monádu. S přidáním takového lepidla se však stávají pouze látkou a nikoli nejjednodušší látkou. Skutečně jednoduchá látka nepotřebuje substantia, protože pouze existuje. Existence je celá její bytost a její jediná kvalita. Tato kritika se v zásadě opírá o myšlenku Kvantitativní ontologické šetrnosti, což znamená, že protože teorie, že existuje něco jednoduššího než monády, má podstatnější povahu a předpokládá méně entit, měla by být preferována. Pokud tedy Leibniz klade na monády další charakteristiky a atributy, pokračuje hledání nejjednodušší podstaty.
Filozofické závěryTato teorie vede k: 1. Idealismus , protože popírá věci samy o sobě (kromě monád) a znásobuje je v různých úhlech pohledu. Monády jsou „věčně žijící zrcadla vesmíru“.
2. Metafyzický optimismus se na základě principu dostatečného rozumu vyvinul takto:
a) Vše existuje z nějakého důvodu (axiomatem „Nic nevzniká z ničeho“);
b) Všechno, co existuje, má dostatečný důvod k existenci;
c) Všechno, co existuje, je lepší než cokoli, co neexistuje (první bod: protože je to racionálnější, má to také více reality), a v důsledku toho je to nejlepší možné bytí v nejlepším ze všech možných světů (podle axiomu : "To, co obsahuje více reality, je lepší než to, co obsahuje méně reality").