Petr píše:Tento protekcionismus rodicu, neni asi presne to, co jsi mela na mysli, takze je to jen neco k tematu, protoze je to zajimave tema.
A zase z toho nema plynout, aychom treba svym detem zamerne ten kontrast pripravovali
....ono je ho tu asi totiz dostatek
.
Ba ne, myslela jsem opravdu celou tu širokou škálu tohoto typu, včetně přehnaného protekcionismu, zrovna teď se mi přímo vybavuje jeden takový případ - oni si zase potom lidé, kteří projdou tím, že je maminka nebo tatínek moc chrání, potom v životě moc s něčím nedokážou poradit a stále se spoléhají (například) na pomoc druhých - ta škála toho, co z toho může vzniknout, je velice pestrá
rozhodně si myslím, že míra utrpení v tomto světě obecně může být menší, než je nyní, a ve "výchově", nebo spíš bych to nazvala soužití s dětmi, bytí dětí v té rodině, tam je toho všeho základ, a tam by tedy i to snižování utrpení obecně dle mého mohlo a mělo začít, tam se toho může udělat mnoho a mnoho dalšího na tom zcela přímo závisí. je kontrast a kontrast - spousta kontrastu se například teď přesunulo z naturálu do virtuálu. pokud jde o ten virtuál a konkrétně dětské hry - skutečně hodně by mě třeba zajímalo, jestli při zběžných otázkách by dítě hrající hry mohlo odpovědět, co na své hře oceňuje v tom smyslu, co je na ní hezké, co je v ní hezké, co je v ní kouzelné, jaké hezké věci tam potkává a dělá. myslím, že spíš než estestický vzhled svých figurek (tam by spíš ocenilo tu možnost výběru) by hovořilo o tom, jak je super, že když se prostřílíš támhletěma zelenýma potvorama, dostaneš se do levelu, kde můžeš střílet stříbrný. možná se ovšem pletu, a proto by mě opravdu zajímalo, jestli shledávají děti ve svých hrách také něco pěkného, v tom klasickém slova smyslu - jako třeba že je pěkný strom. ?
ale zpět k té "výchově" - ano, měla jsem na mysli obecně spíš uvolnění restrikcí, než to, jakým "správným" směrem by se měly restrikce ubírat. když si rodič uvědomí, že jeho dítě není jeho produkt, ale stejně svébytná osobnost jako on, která si opravdu může dělat a volit, co je libo, "zbývá" na rodičovství 1/ dobrovolná povinnost (tím, že dítě chci, aby se mi narodilo) dovést dítě do věku, kdy bude schopno tvořit zcela samo za sebe, a to včetně přirozené ochrany potomka a poskytování mu toho, co potřebuje, včetně biologických potřeb, 2/ seznámení s tímto světem: toto je toto, tamto je tamto, takhle to na světě vypadá (není zapotřebí hodnotící komentář, případně může být vždy typu: já si myslím, že ... - dítě není hloupé a vždy je schopno i ve velmi útlém věku udělat si vlastní názor) 3/ přistupovat k dítěti víceméně jako k dospělému, nebo lépe řečeno jako k moudré bytosti, která je stejně plná jako my, akorát ještě úplně neví, jak to tady funguje (no, v něčem to mnohdy děti vědí lépe
) - tedy nic jako: já ti ukážu, co je správné, ale pouze "být přirozenou autoritou" - dítě autoritu potřebuje, ale často se pojem "autorita" zaměňuje s pojmem "diktát" - čili budeš dělat to, co říkám. kdepak - autorita znamená být si vědom přirozených hranic. vlastně to znamená být opravdu neustále připraven dítěti naslouchat a neustále se mu snažit rozumět.
je to teorie. a říká se často (a s oblibou to používají lidé, kteří na své děti křičí v situacích, kdy to není zapotřebí, nebo naopak neumí dítě nijak usměrnit, když o to samo žádá, a tak dále), že to není teorie realizovatelná v praxi. obzvlášť já, pětatřicetiletá matrona bez dětí - ta tak akorát do toho "má co kecat", že
nemůžu s tím souhlasit. proč?
jestliže žiji na tomto světě a vidím určité zákonitosti a snažím se profitovat život tak, aby mi byl ku prospěchu - rozuměj obecně, nikoli já ve své vlatní situaci, ale kdokoli
- v tom nejlepším slova smyslu - dejme tomu dle abrahama, který je v praktickém ohledu takovou pěknou studnicí moudrostí
- pak nemůžu jinak, než že musím tvrdit totéž, co žiji. jinak to podle abrahama absolutně není možné. jakmile bych si jenom trošku zalhala, nebude fungovat nic
a naopak to znamená - každá teorie je zprovoznitelná, pokud vím, jaké jsou zákonitosti její praxe.
that's it. nač to zbytečně komplikovat