Zkoušejme vnitřní hodnotu náboženství
Dva způsoby jsou, kterými lze různá náboženství v jich vnitřní hodnotě zkoušeti a je navzájem oceňovati: jeden, když zkoumáme, co pravého neb falešného obsahují vzhledem k přirozeným neb nadpřirozeným zkutečnostem, na nichž jsou založena, nebo vzhledem na představy, kterou tvoří si náš rozum o božské bytosti a o uctívání, které tato požaduje; druhý způsob jest, posuzuje-li se dle vlivu, kterým působí, dle morálky, kterou utvořila, dle dobra nebo zla, kterou lidstvu přinesla. Tomuto pokusu dvojité zkoušky nelze namítati však, že obě tyto věci jsou jedno a totéž, že nejpravějším náboženstvím je vždy ono, které společnosti nejvíce prospívá; to jest právě otázkou.
Není také vhodno předem křičeti, že ten, kdo se vůbec pokusí o takové zkoumání, jest kacířem a atheistou; neboť jest něčím zcela rozdílným, věřiti a účinek toho co věřím, zkoumati. Přes to přiznávám, že se zdá, když člověk stvořen byl pro společnost, že nejpravější náboženství musí býti zároveň i nejlidštějším a společnosti nejvíce odpovídajícím, neboť bůh chce, abychom byli takovými, jakými nás stvořil; a bylo-li by pravda, že nás stvořil zlými, pak znamenalo by to, odpírati mu poslušnost, kdybychom chtěli přestati býti takovými.
Ještě více; náboženství, jako vzájemný poměr mezi bohem a člověkem, nemůže jinak dokazovati slávu boží, než blahobytem lidí, neboť bůh svou bytostí jest nade vše povznešen, co by člověk pro něho nebo proti němu činiti mohl. Ale tato úvaha, jakkoli pravdě podobně zní, potká se s odporem s dějinami a těmito zaznamenanými skutky. Židé byli vrozenými nepřáteli všech jiných národů a oni počali své usazování zničením sedmi národů, jak žádal to božský příkaz. Všechny křesťanské národy měly své náboženské války, a válka jest škodou pro lidstvo; všechny strany byly pronásledovateli a pronásledovanými, a pronásledování přináší lidstvu škodu; různé sekty holdovaly panickosti, celibátu a celibát je lidstvu tak škodliv, že, kdyby se jím všichni řídili, vymřelo by. Netvoří li tyto skutečnosti důvody pro rozhodnutí, podávají přece právo zkoumati a nežádám ničeho jiného, než aby tato zkouška byla dovolena.
Neříkám, ani nemyslím, že není žádného dobrého náboženství na zemi; ale tvrdím, - a je to až příliš pravdivé, - že není žádné mezi náboženstvími, které kdy svět opanovala, aby lidstvu nezasadilo strašlivé rány. Všechna náboženství své příslušníky trýznila, všechna přinášela oběti na lidské krvi. Ať jsou prameny jakékoliv, z nichž plynou tyto rozpory, jsou tu: jest zločinem, chtíti je odstraniti?
Milosrdenství nepáchá vražd. Láska k bližnímu nežádá usmrcování. Horlivost o blaho lidstva netvoří pronásledování; jen samolibost a zpupnost dovedou takové věci stvořiti. Čím násilněji snaží se kdo odůvodňovati víru, tím za nerozumějšího smí býti považován, neboť kdo přednáší nesmyslné učení, nemůže trpěti, aby je kdo poznal v pravém jeho světle; Rozum objevuje se v tomto případě jako největší zločinec; musí za každou cenu i u jiných býti odstraněn, poněvadž nedostatek jeho vzbuzuje u oněch stud. Tak vyvírají nesnášenlivost a nedůslednost z téhož pramene. Jest nutno, člověka bez podnětu nechati v úzkosti, zastrašiti jej, neboť, přenecháte-li jej jen na okamžik jeho vlastnímu rozumu, jste ztraceni.
Z toho následuje, že znamená poskytnouti lidstvu veliké dobrodiní, učíme-li je podrobovati náboženství kritice rozumu, neboť podrobení neznamená nic jiného, než člověka vésti k jeho povinnostem, nesnášenlivost smrtelně zraniti, lidstvu opět dáti jeho práva.
z dopisu, který psal J.J.Rosseau arcibiskupovi pařížskému Christophovi de Baumond jako protest proti pastýřskému listu, jímž byl zakázán jeho proslulý "Emil" jako rouhačská a velezrádná kniha