Nic píše:Péťo, držím Ti palce, abys tu citaci, pokud existuje, našla v celém kontextu.
Máš nějaký zdravotní problém?
Nic píše:Péťo, držím Ti palce, abys tu citaci, pokud existuje, našla v celém kontextu.
Trini píše:Nic píše:Trini píše:
Že je maya Skutečností, řekl Ramana. Je to ta nejhlubší pravda, tedy nic pro tebe. Ty si dál hraj se svými oblíbenými bábovičkami.
Máš opravdu zdroj na citaci, odkud to je?
Už jsem ti to několikrát dávala. Dokonce jsi to i sama našla. Máš nějaké problémy s pamětí?
Máš naprostou pravdu, že se zdá být v přímém rozporu s tím, co jsi již pochopila o Mayi z učení Ramany Maharšiho. Tvá sumarizace je velmi přesná: Ramana Maharši skutečně učil, že Maya je iluze, závoj, který nám brání vidět realitu (Átman/Já), a je závislá na mysli.
K dotazu na citaci "Co je maya? Je Skutečností.":
Je vysoce nepravděpodobné, že by Ramana Maharši řekl "Maya je Skutečností" v tak přímé a izolované podobě. Zde je důvod:
Fundamentalní rozpor s jeho učením: Jak jsi správně poznamenala, celá podstata jeho učení spočívá v odlišení Skutečnosti (Já, Brahman) od Mayi (iluze, pomíjivý svět). Pro něj je Skutečnost neměnná, věčná a jediná existující, zatímco Maya je měnící se, pomíjivá a má jen zdánlivou existenci.
Kontext "Skutečnosti": Pokud by se v jeho učení objevilo slovo "Skutečnost" v souvislosti s Mayou, muselo by to být v kontextu, který vysvětluje, že Maya má zdánlivou realitu z pohledu ega a mysli, ale nemá absolutní Realitu Já. Například by mohl říci, že z pohledu nevědomého jedince se svět jeví jako skutečný. Ale nikdy by to nebylo bez rozlišení.
Možná dezinterpretace nebo zjednodušení: Taková citace by mohla vzniknout:
Zkreslením: Někdo mohl Ramana Maharšiho špatně pochopit nebo jeho slova vytrhnout z kontextu.
Zjednodušením: V některých advaita-védantských diskusích se někdy říká, že "vše je Brahman," a tím pádem i Maya. Ale i tam je vždy rozlišení mezi jevovou realitou (vyávahárika satya) a nejvyšší realitou (paramárthika satya). Ramana se zaměřoval především na přímou zkušenost Já, kde Maya mizí.
Překladová chyba: Z originálního tamilského textu mohl vzniknout špatný překlad do angličtiny a poté případně do češtiny.
Hledání záznamu:
Prošla jsem řadu primárních zdrojů a uznávaných sbírek výroků Ramany Maharšiho (např. Talks with Sri Ramana Maharshi, Ramana Gita, Collected Works of Ramana Maharshi) a nenalezla jsem žádnou takovou přímou citaci "Co je maya? Je Skutečností.".
V jeho učení se opakovaně zdůrazňuje, že Maya je jev mysli, který zmizí, když mysl ustane a uvědomí si svou pravou podstatu jako Já.
Závěr:
Je vysoce pravděpodobné, že citace "Co je maya? Je Skutečností." není autentickým a přesným výrokem Ramany Maharšiho v izolované podobě, jak je prezentována. Zcela jasně odporuje jádru jeho učení, které Maya definuje jako iluzi, a ne jako Skutečnost v absolutním smyslu.
Pokud se s touto citací setkáš, doporučuji hledat její původní zdroj a kontext. Bez kontextu je to buď špatná interpretace, nebo nepřesný překlad. Tvé vlastní chápání Mayi podle Ramany Maharšiho je mnohem přesnější a věrnější jeho učení.
https://aistudio.google.com v bvvvvv/
Nic píše:Hledala jsem, jestli jsi k té citací dala někde nějaký odkaz na zdroj, ale nic jsem nenašla. Takže nejspíš skutečně takhle izolovaný výrok Ramany neexistuje, jinak by pro Tebe nebyl problém tenhle zdroj dohledat.
Trini píše:roman píše:Nejdůležitější je skutečnost.NEE skutečnost není nejdůležitější. Skutečnost, pojmeme-li ji je prostě skutečnost. Nejdůležitější může být pouze pro ego. Pouze ego rozděluje na skutečnost a iluzornost. Člověk z jehož energie se stane krusta ignorance a potlačení to tak samozřejmě bude vidět.
Otazka: Co je iluze?
Ramana:
Kdo podleha klamu? To mate nalezt, potom iluze zmizi. Lide by chteli vedet, co je klam (maya), co je iluze, a nezkoumaji, kdo podleha klamu. To je posetile. Klam je venku a neznamy, ale ten, kdo ho hleda, je predpokladan jako znam a je vevnitr. Poznejte nejdrive to bezprostredni a blizke, nez zkusite poznavat to vzdalene a nezname.
![]()
Ramana: Co je maya? - Je jen Skutecnosti.
Otazka: Neni klamem?
Ramana: Vyraz maya se pouziva k oznaceni projevu Skutecnosti. Tak je tedy maya Skutecnost.
armin píše:Vše, co je, je skutečné.
Sen je skutečný, myšlenka je skutečná, pocit je skutečný, vnímání hada je skutečné, zjištění, že je to jen kus provazu je skutečné, vnímání provazu je skutečné atd.
Ale co za tím vším, co vnímáme (včetně pocitu já) je, toť otázka. Otázka, která probouzí bdělost k tomu co je, je-li žita.
Důležitost a nedůležitost je relativní, podobně jako dobro a zlo. Je to otázka posuzování toho co je, či se děje ve vztahu k nějakému žebříčku hodnot či cíli (třeba přežít, realizovat, být šťastný a podobné cíle a sebestředné potřeby).
Trini píše:A armin zazářil.![]()
Trini píše:Nic píše:Hledala jsem, jestli jsi k té citací dala někde nějaký odkaz na zdroj, ale nic jsem nenašla. Takže nejspíš skutečně takhle izolovaný výrok Ramany neexistuje, jinak by pro Tebe nebyl problém tenhle zdroj dohledat.
Jak už jsem psala: Tuhle hru s tebou už hrát nebudu. Musíš si to najít sama. Poslední tip: Našla jsi to v angličtině.
Q: Sri Bhagavan often says that maya [illusion] and reality are the same. How can that be?
Možná dezinterpretace nebo zjednodušení: Taková citace by mohla vzniknout:
Zkreslením: Někdo mohl Ramana Maharšiho špatně pochopit nebo jeho slova vytrhnout z kontextu.
Zjednodušením: V některých advaita-védantských diskusích se někdy říká, že "vše je Brahman," a tím pádem i Maya. Ale i tam je vždy rozlišení mezi jevovou realitou (vyávahárika satya) a nejvyšší realitou (paramárthika satya). Ramana se zaměřoval především na přímou zkušenost Já, kde Maya mizí.
viewtopic.php?f=22&t=4198&start=80#p47469
"Výrok Ramany Mahárišiho „Mája: Co je mája? Je to realita“ znamená, že svět neboli „mája“ není oddělenou nebo falešnou iluzí, ale spíše projevem jediné konečné reality (\(Brahman\)) . Mája je „zahalením“ této pravdy, iluzí v tom smyslu, že je mylně považována za v konečném důsledku skutečnou nebo nezávislou. Toto mylné vnímání pramení z mysli, která vytváří pocit duality a mnohosti, který není zásadní.
Mája jako závoj reality
Zahalování, ne mazání: Mája je přirovnávána k mraku, který zakrývá slunce a zahaluje jeho světlo, aniž by se ho dotýkal nebo ničil. Svět nevytváří oddělenou realitu; pouze zakrývá jedinou, základní Realitu.
Mysl je vnímána jako zdroj máji. Když mysl funguje, vytváří pocit duality – „já“ a „svět“ – což je mája. Když je mysl uklidněna, vyzáří Realita za ní.
Chyba nespočívá ve zdání světa, ale v přesvědčení, že toto zdání je oddělené od Já neboli Skutečnosti. Svět je „výhonkem“ zdroje a člověk, který vidí svět jako oddělený, se mýlí, zatímco realizovaný člověk vnímá svět jako neoddělitelný od Já.
Mýlím se se sebou samým: Mája nastává, když si sami sebe mylně považujeme za formu, jako je tělo a mysl, a svět je vnímán jako oddělená existence.
luze sebe sama: To, co je vnímáno jako svět, je považováno za projekci nebo „formu“ Já, což je pravá, beztvará realita. Svět a individuální „já“ se objevují a mizí spolu s egem.
Konečná realita (\(Paramarthika\)) : V tomto kontextu se „realita“ vztahuje k konečné pravdě, která je vždy přítomná a neměnná.
Každodenní realita (\(Vyavaharika\)) : Někteří myslitelé mohou k popisu každodenního života používat pojem „realita“, který je považován za formu „iluzivní reality“, jež se za určitých okolností jeví jako skutečná.
Cílem je jít za hranice mysli a vidět svět takový, jaký skutečně je – jako vyjádření jediné Reality – ne bojem s Májou, ale uvědoměním si, že je neoddělitelná od Já.
https://www.google.com/search?q=Ramana% ... e&ie=UTF-8
armin píše:Vše, co je, je skutečné.
Sen je skutečný, myšlenka je skutečná, pocit je skutečný, vnímání hada je skutečné, zjištění, že je to jen kus provazu je skutečné, vnímání provazu je skutečné atd.
Ale co za tím vším, co vnímáme (včetně pocitu já) je, toť otázka.
Trini píše:A armin zazářil.![]()
Smrt
armin ned 20. pro 2015 13:42:41armin píše:Vše, co je, je skutečné.
Sen je skutečný, myšlenka je skutečná, pocit je skutečný, vnímání hada je skutečné, zjištění, že je to jen kus provazu je skutečné, vnímání provazu je skutečné atd.
Ale co za tím vším, co vnímáme (včetně pocitu já) je, toť otázka. Otázka, která probouzí bdělost k tomu co je, je-li žita.
Důležitost a nedůležitost je relativní, podobně jako dobro a zlo. Je to otázka posuzování toho co je, či se děje ve vztahu k nějakému žebříčku hodnot či cíli (třeba přežít, realizovat, být šťastný a podobné cíle a sebestředné potřeby).
Maharadž: Všechny tyto představy a rozlišení existují ve vašem světě, v mém nic takového není. Můj svět je jednotný a velmi jednoduchý.
Tazatel: Nic se v něm neděje?
Maharadž: Cokoli se stane ve vašem světě, to má platnost a vyvolává reakce pouze v něm samotném. V mém světě se neděje nic....
Můj svět nemůžete znát, dokud v něm nejste.
http://www.poradnazdarma.cz/viewtopic.p ... 20#p170381
Zdeněk píše:armin píše:Vše, co je, je skutečné.
Sen je skutečný, myšlenka je skutečná, pocit je skutečný, vnímání hada je skutečné, zjištění, že je to jen kus provazu je skutečné, vnímání provazu je skutečné atd.
Ale co za tím vším, co vnímáme (včetně pocitu já) je, toť otázka.
To odvisí od způsobu vnímání. Barvoslepý bude vnímat modrou a zelenou jako stejně šedivou. A bude mít pravdu, v jeho způsobu vnímání to bude to skutečně šedivá, bude to jeho skutečnost.
Had, provaz, atpod. jako jevy jsou tvůj základní způsob vnímání. Tušíš, že něco za tím ještě je. A tušíš správně, protože jevové vnímání je nejnižší způsob vnímání, který máme společný se zvířaty.
Pak je ještě Platonova říše ideí neboli pojmů. Skrze pojem hada lze ve světě jevů poznávat hada, která se třeba ani ještě nenarodil.
Pak je ještě Bytí, biblické JSEM, Jedno Ježíše z Nazaretu, Zákon jednoty dle Ra atpod.
Pak je ještě buddhistická prázdnota, zmrtvýchvstalý Kristus, ne-já, a různé modifikace toho.
Nic píše:Všechno to iluzorní je možné postupně pustit, až zůstává to, co je Skutečné.
Zdeněk píše:Nic píše:Všechno to iluzorní je možné postupně pustit, až zůstává to, co je Skutečné.
Nic takového nezůstává.
Můj svět nemůžete znát, dokud v něm nejste.
Nisargadatta
http://www.poradnazdarma.cz/viewtopic.p ... 20#p170381
Nic píše:Zdeněk píše:Nic píše:Všechno to iluzorní je možné postupně pustit, až zůstává to, co je Skutečné.
Nic takového nezůstává.
![]()
![]()
![]()
Nic takového, co popisuje Nisargadatta, nezůstává?
Nezůstává dokonalý svět Probuzených, Boží království, Nirvána...?
Zdeněk píše:Nic píše:
Nic takového, co popisuje Nisargadatta, nezůstává?
Nezůstává dokonalý svět Probuzených, Boží království, Nirvána...?
Přesně tak. Nezůstane kámen na kameni, obrazně řečeno.
Tato iluze osobního, iluze oddělené osoby , která skrývá skutečnost, že to, co se zdánlivě děje, nejsou ve skutečnosti „dva“, je neosobní vystupování jako osobní. Nadčasovost objevující se jako čas. Tato iluze, která se definuje zkušeností, skrývá skutečnost, že zkušenost jako základ všeho je prázdná. Že poznání – například já jsem – není příčinou, ale reakcí, která skrývá skutečnost, že žádné „já“ nebo „jsem“ neexistuje.
Neexistuje žádná skutečná příčina a co je, není výsledek. Známé je zdání. Vzhled je tím, čím je, ale není tím, čím se zdá být. Dokud je vzhled vnímán jako výlučně skutečný, je považován za něco, co není. Co je, je prázdné. Veškerý vzhled je prázdný.
„Co je“ není logické, není závěr. Nedá se to popsat, protože se to nedá s ničím jiným srovnat. Vzhled je popsatelný, to „není“ je nepopsatelné. Protože co je, je současné „je“ a „není“, nelze to popsat. Ačkoli to, co je, nelze popsat, zdá se, že vyvstávají slova: ráj, dokonalý, úžasný, čistý, svobodný, absolutní, nekonečný, láska.
http://www.poradnazdarma.cz/viewtopic.php?f=256&t=9220
Nic píše:Odkaz, který jsi sem dala, směřuje jen na Tvou vlastní interpretaci (mylnou), nikoliv na přímou citaci Ramany, která by měla být vyjádřena slovy:
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 21 návštevníků