tématu smrti, posmrtného života a reinkarnaci je věnována kapitola č. 18 ve knize Buďte čím skutečně jste
zdarma ke stažení zde
http://www.advaita.cz/wcd/e-knihy/raman ... _verze.pdf"Většina náboženství vykonstruovala pracné teorie, jejichž účelem je, aby
vysvětlovaly, co se děje s individuální duší po smrti těla. Některá tvrdí, že
duše odchází na nebesa nebo do pekel, zatímco jiná prohlašují, že je reinkarnována
v jiném těle.
Šrí Ramana učil, že všechny takové teorie vycházejí z chybného předpokladu,
že individuální já nebo duše jsou skutečné. Jakmile je jednou tento klam překonán, celá superstruktura posmrtných teorií se zhroutí. Z hlediska
Já neexistují zrození ani smrt, nebe ani peklo ani reinkarnace.
Jako ústupek těm, kdo nebyli schopni důsledky této pravdy přijmout,
připouštěl občas Šrí Ramana, že reinkarnace existuje. Když takovým lidem
odpovídal, říkával, že když si člověk představuje, že individuální já je skutečné,
pak toto imaginární já po smrti přetrvá a nakonec se ztotožní
s jiným tělem a novým životem.
Říkal, že celý proces podporuje tendenci mysli ztotožňovat se s tělem. Jakmile je iluze mysli překročena, ztotožnění
s tělem skončí a všechny teorie o smrti a reinkarnaci jsou rozpoznány jako
nepoužitelné."
Ot.: Je reinkarnace pravdivá?
Odp.:
Reinkarnace existuje jen potud, pokud existuje nevědomost. Ve
skutečnosti reinkarnace neexistuje ani nyní ani kdykoli dříve. Nebude
žádná ani v budoucnosti. To je pravda.Ot.: Může jogín poznat své minulé životy?
Odp.:
Znáte svůj současný život, že chcete znát minulost? Najděte současnost
a zbytek bude následovat. Velmi trpíte i s nynější omezenou znalostí.
Proč se chcete zatěžovat větším věděním? Proto, abyste více trpěl? [1]
Viděna pohledem svrchovaného prostoru Já, není iluze zrození v tomto
zrcadlovém klamném světě ničím jiným než egoistickou nevědomostí,
spočívající ve ztotožňování těla s „já“. Mezi těmi, jejichž mysl je ovládnuta
zapomínáním Já, zemřou ti, kdo se narodili a ti, kdo zemřeli se znovu
narodí. Vězte však, že ti, jejichž mysli jsou mrtvé a kdož poznali nádhernou
svrchovanou skutečnost, zůstanou tam, v onom povzneseném stavu skutečnosti,
zbaveni zrodů a smrtí. Zapomínání Já, zaměňování Já za tělo, přijímání
nespočetných zrodů a nakonec poznání Já a bytí Já je jako probuzení
ze snu, v němž jsme cestovali po celém světě. [2]Ot.: Jak dlouho člověku trvá než se po smrti znovu narodí? Je to bezprostředně
po smrti nebo až po nějaké době?
Odp.:
Nevíte, čím jste byl před svým narozením a přitom chcete vědět,
čím budete po smrti. Víte co jste nyní?
Zrození a znovuzrození náleží tělu. Vy ztotožňujete Já s tělem. To je
mylné ztotožnění. Věříte, že tělo bylo narozeno a zemře a směšujete jevy, příslušející tělu s Já. Poznejte své skutečné bytí a tyto otázky nebudou
vznikat.
O zrození a znovuzrození byla zmínka jen proto, aby vás donutila tuto
otázku zkoumat a zjistit, že zrody ani smrti neexistují. Souvisejí s tělem
a ne s Já. Poznejte Já a nedejte se rušit pochybnostmi. [3]Ot.: Neovlivňují člověka jeho skutky v pozdějších zrozeních?
Odp.:
Jste nyní zrozen? Proč myslíte na jiné zrody? Pravdou je, že zrody
ani úmrtí neexistují. Nechť o smrti a jejím zmírnění přemýšlí ten, kdo je narozen."