J.S. Dalajláma velice často zdůrazňuje a apeluje – metody vadžrajány jsou pro dlouholeté praktikující a vynikající bódhisattvy , kteří už jsou daleko na cestě bódhičitty a ne pro začínající nebo aspirující bódhisattvy.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Vad%C5%BEraj%C3%A1na
JAK JE TO S OSVÍCENÍM?
Častou otázkou při studiu buddhismu je, kdo dochází osvícení, když „já“ v buddhismu neexistuje? Z toho, jak jsme to pochopili, je to tak, že „já“ existuje i neexistuje, podle toho, v které fázi se nacházíme, a podle toho, z jakého pohledu se na to díváme. Člověk je „jen“ součástí prostoru, pouze si to neuvědomuje a při osvícení se s prostorem ztotožňuje, tím pádem není osvícen „on“ jako jedinec, ale jako něco všeobjímajícího. Samozřejmě z pohledu pozorovatele je to právě „on“, kdo došel osvícení.
http://www.hks.re/wiki/doku.php?id=budd ... olf_vesely
armin píše:Trochu mi tohle vlákno přijde jako hlas volajícího na poušti. Ale třeba někdo uslyší...
armin píše:Nečekám odezvu. Ale třeba že někdo uslyší a pomůže mu to posunout se, tak jako to "uslyšení" pomohlo mně.
Ale je většina duchovňáků, kteří tohle zatím nepotřebují. Toho jsem si vědom. A tak to má být, tak je to správně
Alaja píše:Pomůže se posunout, hm.....řekla bych, že to spíš může pomoci pochopit a ujasnit si , co se dotyčnému vlastně stalo.
Tuhle jsem na netu zahlédla, že takto to měl třeba K.Minařík - nejdřív cestu sám od sebe absolvoval a pak teprve zjistil, jak se jmenuje
Alaja píše: a kam to vlastně až došel....
Alaja píše:Jo...a že tohle je nepřenosné z jednoho člověka na druhého.....že si tu cestu musí vyšlapat každý sám za sebe...
armin píše:Nečekám odezvu. Ale třeba že někdo uslyší a pomůže mu to posunout se, tak jako to "uslyšení" pomohlo mně.
Ale je většina duchovňáků, kteří tohle zatím nepotřebují. Toho jsem si vědom. A tak to má být, tak je to správně
Toto je správná imaginace božské postavy, která není postavou ale symbolem, jímž se má žák vnitřně přiblížiti k božstvu. Je to imaginace symbolická, zvenčí děsivě zdrcující, pro nevědomce dokonce i odpuzující, ale vnitřně božsky dokonalá, svatá, čistá a prázdná jako zářivý stan z červeného hedvábí. Je to imaginace kvalit Bohisatvy-Mahasatvy Arhata či Avatara – božských vtělení.
Žák má zapomenout na svůj klamný a neskutečný dosavadní život, tvar a jméno a vytvořit si představu nejvyšších kvalit ženského prototypu Absolutna. Nabýt nejvyšších kvalit představou a vžíváním se do těchto kvalit. A pak¨je už zvětšovat víc a víc až do nekonečna a zase zmenšovat zpět až k nule, až do velikosti zcela ničeho. Poznat, že tyto kvality jsou naší mohutností, mohutností naší duše.
Tato cesta je spojena s možností
pojmout do svého světa více a více prostoru, a na jejím konci je sebe-uskutečnění ve
vesmírném monarchovi.
„Představ si sebe sama jako svatou Varja-joginku. Je červeně zářící, jako záření rubínu, s obličejem, dvěma rukama a třema očima. Pravá ruka třímá nad hlavou blyštící se zahnutý nůž, levá ruka drží lidskou lebku plnou krve před svými ňadry. Na hlavě má korunu z pěti sušených lidských lebek. Je ozdobená náhrdelníkem z padesáti krvácejících lidských hlav. Její ozdobou je tiára z lidských lebek, náhrdelník z lidských hlav. Další ozdoby jsou v podobě zrcadla karmy, jež je zavěšeno na dvojitém řetěze z lidských kostí. Šestou ozdobou je mast ze hřbitovního prachu, vetřená do celého těla. V ohybu paže drží dlouhou hůl, symbol to otce Héruky. Je nahá v plném rozkvětu svého panenství, asi šestnácti let. Tančí, pravou nohou pokrčenou, chodidlo zdviženo, levá noha šlape na prsa nataženého lidského těla. Plameny moudrosti ji ozařují.“
„Představ si, že sám jsi touto postavou“, zní návod, „zvenčí jako božstvo a uvnitř tak prázdný, jako vnitřek prázdného obalu, prázdný od konečku prstů, jako prázdný stan z červeného hedvábí, nebo jako nafouknutá hadice z tenké hmoty“.
„Nejprve si představuj obraz asi ve velikosti svého vlastního těla, potom ve velikosti domu, pak vrchu a konečně vesmíru. Na to řiď své myšlení!“
„Pak zvolna zmenšuj obraz za přísného dodržování ostrých obrysů všech částí a údú, až na velikost zrna sezamového. Pak zmenšuj dále!“
„I na to usměrni celé své myšlení!“
To je popis cvičení, které bez vysvětlení a vnitřního pochopení mohlo by se zdát nezasvěceným jako obraz pobloudilé fantazie, z něhož by se nám nanejvýš mohly zvednou vlasy na hlavě. Ale nic nebylo by horšího než takovéto tvrdé nepochopení a nebo dokonce zamítnutí. Tak asi nazírali neinformovaní a nevědomí běloši na posvátné nauky a rituální tance Tibeťanů. Když se s nimi poprvé setkali.
honzam píše:Nějaké zrnko pravdy v tom bude, ale je mi líto, jsou to většinou erotické fantazie podmíněné prožitkem tělesna jako lidského tvaru.
Blíž pravdě je obraz vlastního těla přímo jako ženské lebky s velkýma mandlovýma očima a dlouhým černým jazykem jako černou hadicí, lebka má rohy jako korunu. Vyplazený černý jazyk vede do nataženého lidského těla jako nějaká mimozemská sonda při vyšetření. Tělo lebka se rozšiřuje od krku do nekonečna do Otce Ďábla. Ozařuje ji světlo mateřskosti.
Tady je známé antropomorfní zobrazení, které je podle mne blíž pravdě než ta tibetská pornopohádka.
honzam píše:armin píše:Nečekám odezvu. Ale třeba že někdo uslyší a pomůže mu to posunout se, tak jako to "uslyšení" pomohlo mně.
Ale je většina duchovňáků, kteří tohle zatím nepotřebují. Toho jsem si vědom. A tak to má být, tak je to správně
Správně je, že máš z toho, jak jsou jiní neposunutí a hluší, radost.
armin píše:Jinak jsi dobře vycítil, že vadžrajána je o tvořivé sexuální síle, o Šaktí. Na rozdíl od hinajány a mahajány umožňuje poznat i sexuální sílu (hadí sílu) i toho tvého Ďábla. Ve vší její svůdnosti a v nejrůznějších podobách - tedy nejen v sexu a zamilovanosti, ale i v těch hlubších sférách bytí, protože je podstatou všeho dění, touhy, emocí i toho ulpívání.
Mahajána a zejména hinajána se sexuální síle oprávněně vyhýbá, protože bez konečného osvobození od ulpívání bytost snadno propadne neodolatelným svodům různých forem (oblastem) Šakti.
Otec Heruka je jogické ztělesnění mužského, pozitivního aspektu, osvícené síly, tak jako jeho družka Varja-joginka je ztělesněním ženského aspektu – aspektu negativního.
Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 7 návštevníků