honzam píše:Testosteron se musí vybouřit. Příroda to tak zařídila. A my děvčata se přece nebudeme klukům posmívat, že jsou pitomí, teče jim mlíko po bradě, blábolí a hrají si s klacky. To nám nesluší.
ryunin píše:Primárně je potřeba zamyslet se nad tím, jaká je naše zenová zkušenost. Já mám tu drzost něco o zenu psát a učit zen proto , že už jsem absolvoval desítky týdenních nebo několikatýdenních ústraní, kde jsem se trápil se sebou a učiteli, řešil otázky života a smrti, koany, otázky probuzení, smyslu života, a krůček po krůčku, rok za rokem, jsem posupně začal přicházet na kloub tomu, o čem zen je. Což víceméně trvalo přes dvacet pět let.
Otázka žáka: Co je podstatou zenu?
Nejvýstižnější odpovědi význačných Mistrů:
Ummon: To.
Džošu: Támhleten cypřiš.
Baso: Libra třešní.
Mu-čou: Co vlastně?
Wakuan: Pročpak nenosíš vousy, barbare?
Engo: Proč se ptáš mne na své vlastní tajemství?
Fa-jen: Koukáním na jedlíka se nenajíš.
Kjogen: Čerstvě uříznutý klacek v lese.
Sozan: Mohutnost potoku a tišina moře.
Nansen: Celkem nic zvláštního.
Džimjó: Už jsem jí zrušil.
Chuej-kche: Bezprostřední nekonečnost nečistého.
Jakusan: Nač jí potřebuješ?
Suan-čang: Když piješ vodu, sám víš, jestli je teplá nebo studená.
Lo-šan: Umíš jíst rýži?
Čao čou: Kdo je ten, jenž ke mě přichází?
Nan-juan: A co jí není?
Džošu: Dnes je zamračeno, tak ti neodpovím.
Ummon: Plot u záchodu.
Tosu: Zen.
Cho-šan: Kuš!
Ti-c´: Mnišky jsou docela přirozeně ženy.
Kůzlata a co se ještě můžeme učit?
Po delší době mám zase jednou chuť psát česky. Na posledním sesshinu vlastně jen dva lidi neuměli česky, lépe řečeno nerozuměli, ale skoro všichni rozumíme česky. Moje čeština je čím dál horší, protože většinu času trávím četbou textů v angličtině. Česky moc nečtu. Ale k věci. Když se tak zamyslím po týdnu nad tím, co jsem viděl na sesshinu na farmě Komorce, tak je zcela evidentní, že všichni velice, velice často vyjadřujeme pravé já, buddhu, jakkoliv to nazvete, true self. Každý účastník sesshinu, plus Vanda, můj bratr, psi, kozy, atd. Samozřejmě kůzlata mají nejmenší problém s tím být sami sebou. My lidé s tím máme často velký problém. A proto se Buddha Šákjamuni ptal - kdo vlastně jsem? A cvičil a pak na to jednoho dne přišel. Nestal se toho dne sám sebou, ale pochopil, kdo je, což je velký rozdíl. Pochopil, že měl ve zvyku často překrývat svou pravou podstatu. Nyní mu bylo jasné, kdo opravdu je. Tak mu začali říkat Buddha, probuzený.
honzam píše:Samotný zenový výcvik ani ten test sebe sama v interakci s druhým nevidím jako něco negativního ve vztahu k duchovnímu hledání. Je to jako ten prst ukazující na měsíc, a proto by se na to člověk neměl až tak soustředit a vidět dál, kam to soupeření ukazuje ... na tu velikou slávu dávající smysl našemu životu a překonávající nevyhnutelnou konečnost každé individuální existence.
Nic píše:A do třetice o nasazení koruny:
Na dokonalosti Pravdy, kterou ve své podstatě jsi, kterou je Ryunin, Miroslav i Zdenek, žádné snění nic nezmění.
Ale i snění může být krásné.
Někdo si může všimnout, že ten a ten člověk, aniž by kdy studoval nebo cvičil buddhismus, je pravdivý člověk. Někdo si může všimnout, že sedmikráska, která vykvetla na zahradě, je pravdivá květina, aniž by kdy studovala buddhismus nebo cvičila zazen. A někdo si může všimnout, že nějaký politik, ačkoliv je to politik, je pravdivý člověk a možná mu k té pravdivosti pomohlo studium buddhismu a praxe zazenu. Ať už nám k pravdivosti pomáhá cokoliv, je třeba oslavovat to, co vede k pravdivosti a kritizovat to, co vede ke lži. Ať už je nějaká osoba žebrák nebo král, je třeba oslavovat ty, co dosáhli pravdu a učit ty, co hledají pravdu. A i ti, co se chtějí učit pravdu, jsou velmi často pravdiví a i ti, co už učí pravdu, si ji nemůžou držet někde v krabičce a mít ji tam zamknutou, takže ji musí znovu a znovu nalézat a realizovat. A tak je třeba učit se od každé věci, která právě teď vyjadřuje pravdu a od každého člověka, který teď vyjadřuje pravdu. A abychom se v tom tak nějak neztratili, jsou tu lidé, kteří tzv. učí buddhismus, jsou to průvodci v tomto spletitém světě hledání a nalézání toho, co je pravdivé. A aby naše společnost neskončila v totálním chaose, bídě a nespravedlnosti, potřebujeme krále a královny, prezidentky a prezidenty, ministryně a ministry, kteří se upřímně zajímají o pravdu a žijí a pracují pravdivě. Mistr Dogen velmi chválil ministra, který sloužil císaři, a ač byl tento ministr velmi zaměstnán politikou, stíhal cvičit zazen a realizoval pravdu. A tak je úkolem těch, co už narazili na učení buddhů, aby nedocházeli k unáhleným a povrchním názorům a studovali a cvičili to, co je pravda.
Nic píše:Obzvlášť, když na jeho konci probouzí a osvobozuje láska.
honzam píše:
honzam píše:Kdybys poznala, že myšlenky jsou děti, drak už by byl dávno obyčejný.
Nic píše:honzam píše:Kdybys poznala, že myšlenky jsou děti, drak už by byl dávno obyčejný.
I drak je pro mě myšlenkou. Znám Tě. Jsi mnohem skutečnější, než jakákoliv myšlenka.
Ouje píše:I ty jsi jen návštěvník, a na věky budeš, a jako každé jméno, i to tvoje je, nepodstatné.
Podstata je jinde příteli, než v našich digitálních kérkách zde..
honzam píše:Jano, na poradně se vyskytl další samec, který zkouší Ryunina dorazit, znechutit a na věky vyhnat z poradny.
http://www.poradnazdarma.cz/viewtopic.php?f=319&t=8719Ouje píše:I ty jsi jen návštěvník, a na věky budeš, a jako každé jméno, i to tvoje je, nepodstatné.
Podstata je jinde příteli, než v našich digitálních kérkách zde..
Teď už je to 3 na 1!
honzam píše:http://www.poradnazdarma.cz/viewtopic.php?f=319&t=8719Ouje píše:I ty jsi jen návštěvník, a na věky budeš, a jako každé jméno, i to tvoje je, nepodstatné.
Podstata je jinde příteli, než v našich digitálních kérkách zde..
Teď už je to 3 na 1!
zdeněk píše:Tak zajímavý případ, Ryunin. Co jsem vyhledal na netu tak vypadá docela sympaticky, ani v IQ by problém být neměl. Věřím, že jako kolegové v práci bychom vycházeli dobře. Tak jak je možné, že se zde chová jako malé děcko, kterému sebrali hračku? Ba co daleko hůř, on to není schopen nikterak reflektovat (zřejmě to považuje za asertivní chování zenového mistra .
armin píše:Je to jako když arcibiskup, biskup nebo obyčejný kněz má dojem, že snědl všechnu moudrost Ježíšova odkazu.
Zen je naopak otevřená mysl, otevřené srdce.
Schopné přijímat a dávat.
A to je pro rádoby zenového učitele s frčkou zřejmě nepřijatelné.
Jinak by své příspěvky nezamykal.
Mně to nevadí, že je zamyká, v ničem mi to nebrání, ale něco to o tom ryuninovi a jeho pojetí zenu vypovídá.
Nebo je to nějak jinak?
ryunin píše:Když Buddha na Supím vrchu otočil květinou, co to znamenalo? Proč se Mahakášjapa usmál? Pokud máte zkušenost probuzení, chápete, proč se Mahakášjapa usmál a proč Buddha řekl - ty jediný rozumíš mému učení. Ale Mahakášjapa byl dlouholetým žákem Buddhy.
Hygge je udělat si litr dobré limonády a do ní naházet spoustu ledu. Nahý skočit do ledového bazénu, pokud možno i s vašimi blízkými. Zatemnit dům a udržovat v něm pokud možno chlad. Vytáhnout ze sedmého schodu vychlazenou dvanáctku.
...
Já jsem se dneska hygge projel večer na kole, napsal jsem hygge článek o hygge a zenu, i když to je trochu kontroverzní, takže asi ne, ale mám nový hygge závěs a nové hygge povlečení a v noci je mi krásně teplo a je tu krásné přítmí, takže hygge o víkendu spím až do hygge desíti jako hygge batole.
ryunin píše:Tohle je opravdu otevřená diskuze. Opravdu by mě zajímalo, kde se bere odpor tolika lidí na poradně vůči modernímu zenu. Zdeněk, armin, dodo a další zde vlastně víceméně trvají na tom, že moderní zen není buddhismus a moderní učitelé zenu, řekněme počínaje dvacátým stoletím, nemají právo říkat, co Buddha učil. Včera mi začalo docházet, že pes je snad zakopán v jednoduché skutečnosti a to je absence celibátu těchto zenových mistrů. Dlouho jsem měl pocit, že lidé tady jsou zaujati osobně vůči mně. A tak cokoliv napíšu o buddhismu je blbost. Ale je to vlastně spíš obecně odsuzování zenu 20. století až po současnost. Zdá se, že by stačilo být mnichem, který žije v celibátu, neuznává učení mistrů, kteří mají rodinu nebo partnera, a oilá, měl bych právo mluvit o učení Buddhy a stejné právo by měli všichni moderní zenoví učitelé. Tak se zdá, že jediný problém je celibát. Ale to zasahuje i do hluboké historie zenu. Např. mistr Ikkjú, ač zažil satori, do smrti provozoval sex, měl milenky a o sexu psal verše. Napište tedy upřímně. Nerespektuju zen, protože odmítá vyřadit sexuální život ze života buddhisty. Já se zlobit nebudu. Ale proč pak vést diskuze, když tu je základní neshoda v chápání zenu jako buddhismu nebo nebuddhismu? Nebylo by správné upřímně napsat, že zen prostě nemůžete respektovat? A přestat tudíž psát na forum o zenu?
Zdeněk píše:Ryunine, upustil nějaký potenciální sebevrah, nějaký zoufalec, jakým jsem byl před lety, od svých úmyslů po setkání s tebou? Zavolal ti vězeňský dozorce, že tě ve vězení potřebuje, aby se mu zločinci nevraceli? Tohle respektuji, a je mi úplně jedno, jestli je dotyčný buddhista, indián či animista. Můžeš nějaký podobný skutek, byť i jen velmi vzdálený (každý dobrý skutek je dobrý), svědčit?
Ne? Tak si i se svým zenem, o kterém nám tu léta důležitě kážeš, naser na hlavu.
ryunin píše:
Chápu tvoje obavy, že je moje vedení malé skupinky v centru Prahy - kde cvičíme zazen už asi deset let - a moje přednášky tam o buddhismu a diskuze s tamními lidmi po zazenu o smyslu života, že jsem těm lidem nijak v životě nepomohl. Nicméně ti lidé tam léta chodí a když se jich občas hloupě ptám, jestli jim to k něčemu je, tak rozhodně kývají hlavou ,že ano. A ne všichni se vyloženě hlásí k buddhismu, někteří tam prostě chodí cvičit zazen, poslouchají moje přednášky, přispívají k diskuzi, ale zatím váhají formálně se přihlásit k buddhismu, což je naprosto v pořádku. Pak jsou tam i takoví, co už léta cvičí buddhismus a berou to smrtelně vážně. Pak jsou tam takoví, co od mého učitele přijali předpisy. Jeden člověk přijal předpisy přímo ode mě. Ten člověk, když před lety přišel, mi říkal, že bere léky na určitý psychický problém, nechci to z respektu k němu specifikovat. Asi po dvou letech mi řekl, že zazen mu tak pomohl, že už nemusí ty léky brát. Jeho lékař mu potvrdil, že je vyléčen. Samozřejmě není jisto, jestli to byla zásluha zazenu, u někoho může zazen vést k zhoršení mentálních poruch, u něho mohlo dojít díky meditaci k vyléčení. Ale to není moje zásluha, to je zásluha těch, co zazen vymysleli.
Setkání s dharmou je důležitější než to, kdo ti podá onu pomocnou ruku. Kdo pomůže, neříká, já jsem mu pomohl. Já jen doufám, že v naší skupince pomáhá dharma, já jsem jen zprostředkovatel.
Trini píše:ryunin píše:Vy dva kluci pitomí. Teče vám mlíko po bradě, nemáte zatím za sebou nic a jen blábolíte, co vyprodukuje vaše zmatená mysl. Rozumíte všemu a v podstatě ničemu. Až na těch vašich mnohocestách někam dorazíte, dejte vědět. A ty Zdeňku se snažíš pochopit buddhismus cestou theravády. Tak se tý cesty drž a zatím moudře mlč. Zatím opravdu nechápeš nic.
Nějak už šílí. Vypadá to, že mu je celej jeho zazen k ničemu.
Uživatelé procházející toto fórum: Google Adsense [Bot] a 42 návštevníků