Trini píše:Jak je to s tou sat čit anandou podle realizovaných:
Šťastny ať jsou všechny bytosti | režie: Viliam Poltikovič
https://www.youtube.com/watch?v=w4h9s4RjpAU
31:23
Otázka: Jaká je ta podstata světa a jakou má povahu?
M. Tomášová: Podstata světa je jenom jedna, je to podstata všeho, co existuje, a povahu nemá žádnou. Povaha, o nějaké povaze můžeme mluvit, až teprve z této podstaty světa vzniknou jakási semena nebo jakási vůle ke stvoření, k pohybu a ted je tam charakteristika sat- čit ananda. Ale ta podstata sama nemá tuto charakteristiku. Až tehdy se vynoří Bůh Stvořitel, tak teprve je tady ta charakteristika sat čit ananda, která jde dále do stvoření a nabaluje na sebe potom další charakteristiky, které jsou potom už zevnější - jméno a tvar.
Trini píše:
Z mého pohledu to M. Tomášová popsala dokonale a kdyby k tomu bylo potřeba něco dodat, tak by to udělala.
Díky za to, že Tomášovi existovali.
Návštěvník píše:Pan Tomáš napsal mnoho knih. Didakticky obdivuhodné a krásně vytříbené texty, v nichž sděloval
nesdělitelné, pro co nejsou slova. Vždy jsem obdivoval, jak z několika stran popisuje TO, co je ve své
podstatě slovy nepopsatelné, neboť TO existuje za slovy, nad slovy, mimo slova. Jako kdyby chtěl
tanečník popsat nepopsatelný útvar, třeba myšlený kruh na černé ploše jeviště a tak se k němu z
několika stran přibližuje a vždy se špičkami zastaví na jeho obvodu a postupně dá vzniknout pocitu, že
toto je kruh. Jde to. Slovy i beze slov. Za myslí. V pocitech.
(G. Jobbin měl jednou úžasné taneční představení Mebiův proužek, kde dokázal tancem vyjádřit
nekonečno a ono tam, na jevišti Archy, vzniklo a bylo. To přestavení končilo absolutní tmou, která
tmou nebyla, byla nekonečnem.)
Knihy pana Tomáše, které mne oslovily nejvíce, vyznačuji v "nabízení". Na úvod považuji za zajímavé
jeho Paměti mystika I. a II., v nichž ze skromnosti vypráví o sobě jako o svém dobrém známém.
Příklad jedné z cest hledání a sdělování. Objevné jsou jeho knihy 108 meditací, Úvod do integrální
jógy, Umění klidu mysli a další. Pro mne byla nejcennější Jóga pozornosti. A pak všechny jeho knihy
poslední: Poselství (napsané společně se ženou Mílou), Tajemné absolutno, Nebeská stezka.
Jeho mnohé přednášky jsou pouze na kazetách. Mají úžasné kouzlo autentického sdělení. Jak ty živě
natočené, nejčastěji v pražské Lucerně, tak i ty nahrané ve studiu či doma. Laskavý moudrý hlas
hovoří o podstatě bytí s takovou samozřejmostí a okouzlením, že touha po poznávání vzniká za
každou větou a je větší a větší. A pozoruhodné jsou i jeho společné meditace na kazetách. Mají
krásné kouzlo. Myslím, že zaujmou i ty, co společné meditování nevyhledávají.
Témat, kterými se pan Tomáš zabývá, je mnoho. Ale jedno z nich je stěžejní. Bůh, Absolutno a my.
Návštěvník píše:Pokusím se přepsat něco ze slov pana Tomáše, z jeho přiblížení naší podstaty, přiblížení Absolutna.
"Největším paradoxem naší doby je, že o tom, co je základem všech bytostí, totiž o Absolutnu, nemají
lidé bohužel ani ponětí. Toto empirické vědění je nesmírně vzácné v celé historii lidstva. Kdyby nebylo
tohoto živoucího pozadí všeho, nebylo by ničeho."
"Žádný z nás, jak jsme tady, nikdy v životě neopustil své božské bytí, to jest podstatu své existence, a
ani ji opustit nemohl, i kdyby nakrásně chtěl. Jeho nevědomost mu však nedovolila, aby si tuto
skutečnost plně uvědomil.
Tato všudypřítomná podstata - totiž božské bytí - je neviditelná, avšak existuje v každé bytosti. Je to
naše bytí, náš život, životní existence, naše skutečná životní báze, bez níž bychom nežili, ba ani trvale
na tomto světě neexistovali. Jenže většina bytostí si ji prostě neuvědomuje, nebo o ní ani neví. Říká
se jí lidově duše a není to vlastně nic jiného než síla Absolutna nebo-li Bůh v nás, boží emanace,
Nadjá. Jedině tenkrát, když člověk konečně začne hlouběji přemýšlet a svá uspokojení hledat nejen v
zevním světě, ale i ve vlastním nitru, má naději, že se mu podaří tuto sílu odhalit."
Vnitřní nekonečné Vědomí je čistá mysl Absolutna. Je věčná, nepopsatelná.
Říká se tomu Bytí, Čistá nebo Prvotní Mysl, Sat, Čit, Ánanda, čili existence, vědomí a blaho, nebo
Brahma atd.
Nikdy nebylo, není a nikdy nebude nic, než tato Čistá Mysl.
Tuto Čistou Mysl neznáme, ačkoliv v ní trvale žijeme. Vnější uvědomování však známe docela dobře.
Vnější uvědomování je však pouze klamná varianta, či lépe řečeno, iluze čisté mysli. Vítězstvím čisté
mysli nad touto iluzí se právě vrací jakoby čistá mysl do svého původu a ryzího stavu. Je to tak, jakoby
Stvořitel v některém z nás zamýšlel ukončit svou stvořitelskou "hru" poznáním sama sebe.
Bytí, čili Čistá Mysl, je definicí Boha z hlediska člověka. Z kosmického hlediska je to absolutní
skutečnost. Všechno, co vidíme a zažíváme, včetně nás samých, osoby, věci, jména, události, jsou
všechno jen různé formy vibrací téže čisté mysli.
Příčinou objevení se vesmíru je Mája, mající dvě síly.
Vikšepa Šakti je první ze sil stvořitelky Máji, která je příčinou objevení se vesmíru. Právě pomocí této
síly se Čistá Mysl Absolutna (Brahma) jeví jako projevená mnohost (Logos, Bůh Stvořitel).
Avarána Šakti, druhá ze sil, je zakrývající síla, neumožňující vidět rozdíl mezi vnitřním JÁ (Átmanem),
Posledním Pozorovatelem v nás a EGEM. Taktéž neumožňuje vidět rozdíl mezi absolutnem a
poznaným vesmírem. Tato síla rozdíl skryje svými jmény a tvary. Nebýt této síly, Bůh by byl poznáván
ve všem."
Návštěvník píše:Jak se k poznání Absolutna přiblížit?
"Jako kdyby nás někdo zahalil do nepropustného, neviditelného pláště, závoje klamu. Ne, my se
nemusíme osobně povznášet do sfér vyšší duchovnosti, do sféry Božství, abychom dosáhli k Bohu,
jak se o to stále pokoušíme meditacemi, zklidňováním mysli, zušlechťováním a zjemňováním citů,
smyslů tak dále, prostě dosavadní dlouhou duchovní cestou, vedeni radami duchovních učitelů. My
se musíme bezpodmínečně osvobodit od tohoto závoje klamu, který nás svírá jako hroznýš kořist,
nebo jako svěrací kazajka duševně nemocného, a vrátit se do původního božského stavu absolutní
čistoty, v němž jsme existovali ještě dřív, než jsme se poprvé narodili."
Kde je kámen úrazu?
"Příčinou je nevědomost o Pravdě, nevědomost, kterou jsme si během životů sami nastolili a jíž jsme
pak Pravdu zastřeli. Na tento stav jsme si zvykli a přijali jej jako svou přirozenost. Ne, nejsou to závity
hroznýše ani svěrací kazajka bláznů, co nás poutá. Tím, co nás poutá, je iluze ega. Nic jiného, než
pouhá nesprávná a nepravdivá myšlenka ega, které se spojilo s tělem a které brání člověku opět
přímo pohlédnout k Pravdě, i když - ačkoli o tom ani neví - ji nikdy neopustil."
Jak jsme k tomu všemu přišli?
"Proč je to právě naše vlastní ego, jež normálně docela dobře ke svému životu potřebujeme, které nás
přivedlo k této zoufalé oddělenosti? Vždyť ego je vlastně svým způsobem čisté. Je to čistý, přímý
paprsek Nadjá, který však dopadá na naše závislosti, na naše negace, zvyky, touhy, nevědomosti,
které pocházejí z mnoha a mnoha našich životů, kterými jsme již prošli a prožili je a sami sobě si své
závislosti napěstovali."
"Záleží jenom na nás, k čemu se přikloníme. Budeme-li se s egem dále spojovat a vyhovovat jeho
přáním a závislostem, nebo zda se od něho odvrátíme směrem k Nadjá tak, abychom o Nadjá nejen
prakticky věděli, ale abychom vždy a každým způsobem mu stáli tváří v tvář a řídili se jeho vnitřními
postupy. K tomu je ale třeba zaměřit celý život. Nestačí nadále uctívat výtvory Boha a jeho znamení,
ale přímo jeho samotného."
Jak?
"Skrze Nadjá. Nadjá není jen symbolem Boha, ale přímo ho reprezentuje. Je jeho emanací,
vyzařováním."
Proč nemůžeme ego hned teď eliminovat, zrušit?
"Především proto, že nese při sobě jistý prvek nesmrtelnost, neboť pochází z Nadjá."
"Hlavně však proto, že ego - třebaže nemá vlastní existenci, ale čerpá ji z Nadjá - je kořenem
veškerého našeho myšlení a cítění, které zatím potřebujeme."
"Současně je ego vyšší částí rozumu, z čehož je vidět, že ho zatím opravdu nutně potřebujeme, neboť
rozum používáme stále a čím dál víc".
Návštěvník píše:Jak se k poznání Absolutna přiblížit?
"Jako kdyby nás někdo zahalil do nepropustného, neviditelného pláště, závoje klamu. Ne, my se
nemusíme osobně povznášet do sfér vyšší duchovnosti, do sféry Božství, abychom dosáhli k Bohu,
jak se o to stále pokoušíme meditacemi, zklidňováním mysli, zušlechťováním a zjemňováním citů,
smyslů tak dále, prostě dosavadní dlouhou duchovní cestou, vedeni radami duchovních učitelů. My
se musíme bezpodmínečně osvobodit od tohoto závoje klamu, který nás svírá jako hroznýš kořist,
nebo jako svěrací kazajka duševně nemocného, a vrátit se do původního božského stavu absolutní
čistoty, v němž jsme existovali ještě dřív, než jsme se poprvé narodili."
Kde je kámen úrazu?
"Příčinou je nevědomost o Pravdě, nevědomost, kterou jsme si během životů sami nastolili a jíž jsme
pak Pravdu zastřeli. Na tento stav jsme si zvykli a přijali jej jako svou přirozenost. Ne, nejsou to závity
hroznýše ani svěrací kazajka bláznů, co nás poutá. Tím, co nás poutá, je iluze ega. Nic jiného, než
pouhá nesprávná a nepravdivá myšlenka ega, které se spojilo s tělem a které brání člověku opět
přímo pohlédnout k Pravdě, i když - ačkoli o tom ani neví - ji nikdy neopustil."
Jak jsme k tomu všemu přišli?
"Proč je to právě naše vlastní ego, jež normálně docela dobře ke svému životu potřebujeme, které nás
přivedlo k této zoufalé oddělenosti? Vždyť ego je vlastně svým způsobem čisté. Je to čistý, přímý
paprsek Nadjá, který však dopadá na naše závislosti, na naše negace, zvyky, touhy, nevědomosti,
které pocházejí z mnoha a mnoha našich životů, kterými jsme již prošli a prožili je a sami sobě si své
závislosti napěstovali."
"Záleží jenom na nás, k čemu se přikloníme. Budeme-li se s egem dále spojovat a vyhovovat jeho
přáním a závislostem, nebo zda se od něho odvrátíme směrem k Nadjá tak, abychom o Nadjá nejen
prakticky věděli, ale abychom vždy a každým způsobem mu stáli tváří v tvář a řídili se jeho vnitřními
postupy. K tomu je ale třeba zaměřit celý život. Nestačí nadále uctívat výtvory Boha a jeho znamení,
ale přímo jeho samotného."
Jak?
"Skrze Nadjá. Nadjá není jen symbolem Boha, ale přímo ho reprezentuje. Je jeho emanací,
vyzařováním."
Proč nemůžeme ego hned teď eliminovat, zrušit?
"Především proto, že nese při sobě jistý prvek nesmrtelnost, neboť pochází z Nadjá."
"Hlavně však proto, že ego - třebaže nemá vlastní existenci, ale čerpá ji z Nadjá - je kořenem
veškerého našeho myšlení a cítění, které zatím potřebujeme."
"Současně je ego vyšší částí rozumu, z čehož je vidět, že ho zatím opravdu nutně potřebujeme, neboť
rozum používáme stále a čím dál víc".
Návštěvník píše:"Mám však pro vás radu. Zní: 'Namísto pomalého postupu ze současného omezení ega k budoucímu
spojení s Bohem přesuňte svou identifikaci (čili ztotožnění) z ega a těla na Nadjá!
Tím se Nadjá přiblížíme.
Co to znamená "z ega a těla na Nadjá"?
"Z hlavy do srdce!"
"Z mysli do duchovního srdce."
"Odložil jsem ztotožňování se s egem, které sídlí hlavně v hlavě, a začal jsem považovat své pravé
Jáství čili Nadjá za Boha. Ono je přímou a živou emanací Boha, jak už jsem řekl. A ztotožnil jsem se s
ním."
Návštěvník píše:V knihách Poselství, Tajemné absolutno a Nebeská stezka je pokračování. Ale nemusí být hledáno
jen v knihách, ve slovech učitelů. Vždyť učitelem může být každý sám sobě. Vše potřebné nosíme
stále sebou a nikdo nám to nemůže vzít a schovat. Schováváme si to (zastíráme) sami!
A ještě si dovolím dva výňatky z přednášek.
Jedna byla o vstupech do Absolutna. Osobní svědectví, osobní prožitky pana Tomáše.
Doteky Absolutna přinášejí osobní individuální prožitky, svědectví o nich mohou být různá. Dvě
bytosti, které nahlédnou, nepřinesou stejná svědectví.
O jednom svém vstupu do Absolutna pan Tomáš píše.
"Náhle to tu bylo. Stal jsem se opět jediným bodem bytí. A kolem mne teď byly miliardy miliard
stejných živých bodů bytí, jako byl ten můj, a můj bod s nimi splynul, jako kdyby k nim odjakživa patřil.
A pak se vše zas obratem proměnilo v jediné, nekonečné, živé, neviditelné jáství."
Ten druhý slíbený výňatek marně hledám v originálním záznamu. Zatím budu tlumočit jen volnými
slovy, časem rád doplním přesněji. Ale jde jen o princip. Sdělení dvou vlastností Absolutna, které mne
kdysi velmi zaujalo, ač jsem je ještě mnoho nechápal.
Absolutno má dva stavy.
Jedním stavem je absolutní klid. Absolutní nepředstavitelný klid.
Druhým stavem je absolutní pohyb. Absolutní nepředstavitelný tvůrčí pohyb.
To je v principu celé. Je to prosté. A je to tajemné.
Do určité chvíle - pak je to jen krásně prosté a prostě krásné poznání...
.Petra píše:Návštěvník píše:Sdělení dvou vlastností Absolutna, které mne
kdysi velmi zaujalo, ač jsem je ještě mnoho nechápal.
Absolutno má dva stavy.
Jedním stavem je absolutní klid. Absolutní nepředstavitelný klid.
Druhým stavem je absolutní pohyb. Absolutní nepředstavitelný tvůrčí pohyb.
To je v principu celé. Je to prosté. A je to tajemné.
Do určité chvíle - pak je to jen krásně prosté a prostě krásné poznání...
Zde to Míla Tomášová krásně vysvětluje na tom stonku: "....A to je ten klid v tom Bytí. Ale to Bytí nemůže být jen v klidu. Ono je také v pohybu...... "
1:33
Eduard Tomáš - Gen
https://www.youtube.com/watch?v=FhGMhKRUook
.......................
F. Drtikol to vysvětil na šálku kávy. Kdy je to v klidu, a pak ji zamíchal.
.........................
Ramana řekl, že Já vytváří malé já. To jsou ty smyčky na tom stonku od M. Tomášové, to je ten pohyb.
.......................
Ale dá se to poznat jen zkušeností.
.Petra píše:.Petra píše:
Zde to Míla Tomášová krásně vysvětluje na tom stonku: "....A to je ten klid v tom Bytí. Ale to Bytí nemůže být jen v klidu. Ono je také v pohybu...... "
1:33
Eduard Tomáš - Gen
https://www.youtube.com/watch?v=FhGMhKRUook
.......................
F. Drtikol to vysvětil na šálku kávy. Kdy je to v klidu, a pak ji zamíchal.
.........................
Ramana řekl, že Já vytváří malé já. To jsou ty smyčky na tom stonku od M. Tomášové, to je ten pohyb.
.......................
Ale dá se to poznat jen zkušeností.
E. Tomáš: Lidská duše se opakovanými samadhi natolik pročistí, že může vycítit absolutní Jáství v jeho statickém i dynamickém aspektu..
.Petra píše:.
Šťastny ať jsou všechny bytosti | režie: Viliam Poltikovič
https://www.youtube.com/watch?v=w4h9s4RjpAU
7:31
Míla Tomášová:
...Kde se ještě nevyčlenilo nic z Jednoty. Teprve je tam jako takový...takové jako semeno tvořivosti, bychom mohli říct. Příprava té energie k tvoření. Kde ještě myšlenka je nemyšlenkou. Myšlenka čistého svatého Já ještě dokonale úplně se neuvědomila v tom tvořeném. Teprve jde do stvoření. Jakmile se ale uvědomí ve stvořeném, tak už je tady hned tolik pokušení myslet: já chci a já bych měl a já musím a tak dále.
Eduard Tomáš: Dokud se neuvědomila, tak je to jenom prosté Bytí. Je to existence, čistá Existence, čisté Vědomí a taky trochu blaženosti. To když se to pohne. Tak je to ohromná blaženost.
Míla Tomášová: Ta blaženost je právě z té původní tvorby. To už je vlastně uvědomování, ta blaženost.
Eduard Tomáš: No, to už jen ten pohyb, no.
.............................................
Tady ještě jednou popisují Tomášovi ten pohyb - z přímé zkušenosti.
Doporučuji naslouchat tomu a nechat to na sebe působit. Nerozebírat, neinterpretovat, nevysvětlovat si to na svou úroven - prostě nepřežvykovat to. To radil Nisargadattovi jeho guru a on sám pak svým posluchačům.
Návštěvník píše:Míla Tomášová
https://www.magiemysli.cz/pdf/20_Tom%C3%A1%C5%A1ovi.pdf
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků