V čem spočívá blaženost?

Re: V čem spočívá blaženost?

Příspěvekod Trini » sob 11. říj 2025 10:15:18

Trini píše:
Nic píše:
Jinak, Péťo, zkusme se domluvit, že pokud sem dáme nějaké citace, tak k nim dáme i odkaz na jejich zdroj, aby bylo možné je přečíst v širším kontextu.


Odkazuj na zdroj, Jano, když je ti to důležíté. Já žádný širší kontext nepotřebuji. Když budeš u něčeho hledat zdroj, tak ti AI jistě pomůže.

Toto vlákno jsi otevřela citací Mistra Eckharta, která se objevila na vp phpbb http://www.vp.inspiruj.cz/viewtopic.php ... 5&start=20 -. Je bez odkazu na zdroj, což ti zřejmě nevadilo.


Aha, je to z traktátu O chudobě Ducha .

M I S T R E C K E H A R T - O CHUDOBĚ DUCHA

Armin/Miroslav to dal na Posezeníčko https://www.posezenicko.cz/index.php?topic=174.0

:)
Uživatelský avatar
Trini
 
Příspěvky: 5963
Registrován: úte 25. říj 2011 16:26:14
Poděkoval: 360
Poděkováno: 125-krát v 114 příspěvcích

Re: V čem spočívá blaženost?

Příspěvekod Nic » sob 11. říj 2025 10:20:52

Trini píše:Přehled s AI

Podle Mistra Eckharta spočívá blaženost v prvotní podstatě duše, z níž pramení
poznání i láska, ale která sama je „ne-vědomá“ nebo „ne-milující“ jako síly duše.
Blaženost není v samotných projevech (poznání, láska), ale v jejich zdroji, k němuž je třeba se dostat,
abychom ji poznali.

Srovnání s jinými názory: Eckhart odmítá názory, že blaženost spočívá čistě v lásce, nebo dokonce v kombinaci poznání a lásky.

Eckhartův pohled: Tvrdí, že blaženost je v základní, nepojmenovatelné esenci duše.

Vztah k poznání a lásce: Toto základní jádro duše je pramenem, ze kterého vzniká jak poznání, tak láska, ale samo není touto činností (poznávání/milování) definováno.

Klíč k blaženosti: Kdo tuto nejhlubší podstatu duše pozná, pozná i to, v čem blaženost skutečně spočívá.

.......

nepojmenovatelná esence duše :)


Nojo, jenže duše pořád ještě patří do sféry iluze oddělenosti. Je to jemnohmotné tělo.

Právě tím největším Ježíšovým přikázáním - tedy tím, že je Bůh milován celým srdcem, myslí a duší - zmizí i obal duše, To, co se inkarnovalo a bylo odděleno od Boha, se rozplyne v Božím vědomí. To je sat-čit-ánanda.

Objeví se uvědomění časoprostorem neomezeného Bytí, které je nekonečně blažené. Vlastně to, co jsme si mysleli, že jsme, jednou pro vždy zemře.

Nisargadatta: "Pro Džňánina je smrt největší blažeností."
Nic
 
Příspěvky: 2191
Registrován: úte 07. čer 2016 15:14:14
Poděkoval: 75
Poděkováno: 18-krát v 18 příspěvcích

Re: V čem spočívá blaženost?

Příspěvekod Trini » sob 11. říj 2025 10:35:20

Nic píše:
Trini píše:Přehled s AI

Podle Mistra Eckharta spočívá blaženost v prvotní podstatě duše, z níž pramení
poznání i láska, ale která sama je „ne-vědomá“ nebo „ne-milující“ jako síly duše.
Blaženost není v samotných projevech (poznání, láska), ale v jejich zdroji, k němuž je třeba se dostat,
abychom ji poznali.

Srovnání s jinými názory: Eckhart odmítá názory, že blaženost spočívá čistě v lásce, nebo dokonce v kombinaci poznání a lásky.

Eckhartův pohled: Tvrdí, že blaženost je v základní, nepojmenovatelné esenci duše.

Vztah k poznání a lásce: Toto základní jádro duše je pramenem, ze kterého vzniká jak poznání, tak láska, ale samo není touto činností (poznávání/milování) definováno.

Klíč k blaženosti: Kdo tuto nejhlubší podstatu duše pozná, pozná i to, v čem blaženost skutečně spočívá.

.......

nepojmenovatelná esence duše :)


Nojo, jenže duše pořád ještě patří do sféry iluze oddělenosti. Je to jemnohmotné tělo.



Mistr Eckhart mluví o její esenci - o esenci duše - to znamená o její podstatě....nepojmenovatelná esence...

A iluze oddělenosti straší předevšim v tvé hlavě = ve tvé mysli. Nevím, jestli se tím kdy Mistr Eckhart zabýval.

Těžko říct, co viděl Mistr Eckhart pod pojmem "duše" - určitě ne nějaké jemnohmotné tělo. Možná paprsek Nadjá. :)
Uživatelský avatar
Trini
 
Příspěvky: 5963
Registrován: úte 25. říj 2011 16:26:14
Poděkoval: 360
Poděkováno: 125-krát v 114 příspěvcích

Re: V čem spočívá blaženost?

Příspěvekod Trini » sob 11. říj 2025 10:45:35

Nic píše:
Vulgarity ani nepochopení se ho absolutně nijak nedotýkají. Tahle negativně laděná energie se vrací autorovi v podobě zatemnění mysli, TND, nespokojenosti a dalšího nadávání.



To by sis zřejmě přála. Ale opak je pravdou. Nelíbí se mi mlácení holí zenových mistrů, nelíbí se mi vulgarity, ale Petr je opravdu duchovně na výši. :)
Uživatelský avatar
Trini
 
Příspěvky: 5963
Registrován: úte 25. říj 2011 16:26:14
Poděkoval: 360
Poděkováno: 125-krát v 114 příspěvcích

Re: V čem spočívá blaženost?

Příspěvekod Trini » sob 11. říj 2025 19:57:50

Trini píše:
Mistr Eckhart mluví o její esenci - o esenci duše - to znamená o její podstatě....nepojmenovatelná esence...


Těžko říct, co viděl Mistr Eckhart pod pojmem "duše" - určitě ne nějaké jemnohmotné tělo. Možná paprsek Nadjá. :)


Tady to je:

https://de.wikipedia.org/wiki/Meister_Eckhart

Mistr Eckhart (narozen okolo roku 1260 - zemřel 1328)

Aufsehen erregten seine unkonventionellen, teils provozierend formulierten Aussagen und sein schroffer Widerspruch zu damals verbreiteten Überzeugungen. Umstritten war beispielsweise seine Aussage, der „Seelengrund“ sei nicht wie alles Geschöpfliche von Gott erschaffen, sondern selbst göttlich und ungeschaffen. Im Seelengrund sei die Gottheit stets unmittelbar anwesend.

Rozruch způsobily jeho nekonvenční, částečně provokativně formulovaná vyjádření a jeho příkrý rozpor k tehdejším rozšířeným přesvědčením. Sporné bylo např. jeho tvrzení, že základ duše není jako všechno ostatní stvořený Bohem, ale je sám o sobě božský a nestvořený. V základu duše je Božství stále bezprostředně přítomné.


.....
Takže ano, základ/esence duše je paprsek Nadjá. Mistr Eckhart realizoval, o tom není pochyb. :)
Uživatelský avatar
Trini
 
Příspěvky: 5963
Registrován: úte 25. říj 2011 16:26:14
Poděkoval: 360
Poděkováno: 125-krát v 114 příspěvcích

Re: V čem spočívá blaženost?

Příspěvekod Salmo1cz » sob 11. říj 2025 21:57:45

Paprsek Nadjá je ve skutečnosti semenem.
Proto je vždy přítomna naděje.
Když naděje skončí odhalí se semeno.

Tento [tathāgatagarbha] přebývá v rubáši utrpení, jak je třeba pochopit z [následujících devíti] příkladů: Stejně jako buddha v rozkládajícím se lotosu, med mezi včelami, zrno v jeho slupce, zlato v špíně, poklad pod zemí, výhonek a tak dále rašící z malého plodu, socha Vítězného v potrhaném hadru, vládce lidstva v lůně strádající ženy a vzácný obraz pod hlínou, tento [buddhův] prvek přebývá ve všech vnímajících bytostech, zakrytý poskvrnou nahodilých jedů.
Uživatelský avatar
Salmo1cz
 
Příspěvky: 77
Registrován: sob 29. led 2022 16:43:24
Poděkoval: 1
Poděkováno: 9-krát v 9 příspěvcích

Re: V čem spočívá blaženost?

Příspěvekod Nic » ned 12. říj 2025 5:03:09

Trini píše:
Mistr Eckhart mluví o její esenci - o esenci duše - to znamená o její podstatě....nepojmenovatelná esence...

A iluze oddělenosti straší předevšim v tvé hlavě = ve tvé mysli. Nevím, jestli se tím kdy Mistr Eckhart zabýval.

Těžko říct, co viděl Mistr Eckhart pod pojmem "duše" - určitě ne nějaké jemnohmotné tělo. Možná paprsek Nadjá. :)


Je dobré vidět za pojmy. Poznávat jak to skutečně JE, namísto představování si, jak to která osoba má. To první směřuje k pravdě, to druhé k většímu zabřednutí do iluze ega, do nevědomosti.

Jinak se jeví nebe, když skrz černé mraky zasvitne paprsek slunce, jinak se jeví nebe z pohledu nad mraky.

Jinak se jeví svět skrz temnotu mysli - tak jak ho poznává několik miliard lidí, jinak se jeví svět mimo mysl - tak jak ho poznává Nisargadatta.

Paprsek nadjá - paprsek světla ukazuje cestu ke světlu, je osvobozující, je cestou k osvobození, ale není ještě osvobozením samotným.

To moudré uvnitř kdysi řeklo: "Sleduj jen to světlo, nevšímej si temnot."
Podobně si to náramně zjednodušil Drtikol. Došel ke svému samadhi, když se rozhodl rovnou považovat všechno za dobré. Tedy ignorovat temnotu mysli a směřovat k Bohu, který stvořil jen to dobré, který stvořil svět Probuzených. Snový svět ega je výtvorem mysli, je díváním se na realitu skrz mraky mysli.

Trini píše:Takže ano, základ/esence duše je paprsek Nadjá. Mistr Eckhart realizoval, o tom není pochyb.

Mistr Eckhart pomocí paprsku Nadjá hází hledajícím záchranné lano - paprsek lásky bezpečně dovede duši do náruče lásky, světla, pravdy.

Obrátit pozornost jenom k tomuhle paprsku:

On mu řekl: “"Miluj Pána, svého Boha, celým svým srdcem, celou svou duší a celou svou myslí." To je největší a první přikázání. Druhé je mu podobné: "Miluj svého bližního jako sebe samého." Na těchto dvou přikázáních spočívá celý Zákon a Proroci.”

Je to ta nejrychlejší cesta ke světlu - nechat se vést paprskem světla. Věnovat pozornost jen lásce ve svém nitru. Lásce, která miluje a neklade si podmínky.

Trini píše:Klíč k blaženosti: Kdo tuto nejhlubší podstatu duše pozná, pozná i to, v čem blaženost skutečně spočívá.


Druhý vnor tedy je „on je tím nekonečným vědomím“ a to je velice krásné. Odtud se málokomu chce pokračovat dál, protože to je taková krásná, svatá a blažená jistota - plno krásných přívlastků byste tam mohli dát. A přece jednou se i toto musí překročit!


Je tady pořád ještě poslední mentální obal malého já - duše. Malá dušička je plná strachu, temná duše je pohlcená negativními myšlenkami, čistá duše je plná světla a roste láskou. Uvědomit si svou vlastní duši a milovat celou svou duší je vlastně tím zázračným osvobozujícím. Tím, co vynáší z temnot ke světlu. Tím, co nakonec dovolí se světlem splynout.

Vzpomínám si, jak mi tehdy Fráňa Drtikol docela hrubě řekl: „Nakopni to!“ A dobře udělal. Jednou se to tedy musí překročit. Vzdát se tohoto vnímání - nekonečně krásného, blaženého, šťastného, svatého a vědoucího. To největší pokušení je vědomí – „já vím“ – „já“ - ještě pořád je tam to maličké, byť svaté a čisté já.
Pak přichází třetí vnor - „položit já k nohám Vševědomí“ - je to řečeno obrazně, kdyby to Vševědomí mělo nějaké nohy.

Položit - je to napsáno i v jedné básni: Veliká pokora je potřeba k vzdávání se i lásky Boží, protože v tom druhém vnoru je obrovská láska Boží. A tak se vzdát i toho, to zažívat.

Proč tomu tak je? Protože jestliže je tu malé, svaté, čisté já - pořád z té Jednoty nějak vyčnívá, překáží, jakoby tu jednotu zdánlivě omezovalo. Svým způsobem nic tuto jednotu nemůže omezit, všechno v ní je - i ta nejhorší „já“ jsou v Jednotě. Ono je jenom jedno Já, a i to nejtemnější tam je.
Četla jsem v jedné knize, že největší hrůza je, když se má toto „já“ odložit (napsal to Kapleau) - není to pravda! Pro někoho určitě ano, ale jsou lidé pokorní, čistí, kteří toto „já“ pokládají Božství pokorně, z lásky.
https://www.lampa.cz/prednasky/4vnory.html


„Od chvíle, Pane, kdy Tě znám, je k zešílení znát svůj hřích.
Lehčí je bída, křivda, hlad, nemohu dál, prosím Tě přijď.
A já to vím, že musím přijít sama a jako nard mu přinést duši svou.
Z posledních sil rozdrtit její obal a vylít Ti ji u nohou.
Máří, Máří, Magdaléna rozlila Pánu vonný nard.
Tak jako Máří Magdalena u tebe klesnu jedenkrát.
Máří, Máří, Magdaléna, že břímě nejtěžší z ní sňal.
Stala se Máří Magdaléna, tím, kdo ho nejvíc miloval.
Od chvíle, Pane, kdy Tě znám, Tvé nevýslovné něhy proud.
Děsí mě závrať, propast, tma, mezi Tebou, Tebou a mnou.
A já to vím, že musím přijít sama, že na můj nard ty čekáš s láskou svou.
Z posledních sil překlenout propast zkázy a klesnout k tobě u nohou.
Máří, Máří, Magdalena rozlila Pánu vonný nard.
Tak jako Máří, Magdalena u tebe klesnu jedenkrát.
Máří, Máří, Magdaléna, že břímě nejtěžší z ní sňal.
Stala se Máří Magdaléna, tím, kdo ho nejvíc miloval.

https://www.youtube.com/watch?v=JMnkm_MISQQ

Vypadá to jako personifikace Božství, ale není tomu tak. Jestliže se člověk k Bohu takto obrátí, s takovou láskou, že i svůj život pokládá, tak pokládá i to poslední svoje já, ten poslední záblesk, poslední jiskru. Jak je psáno v Aštavakragítě - utopí lodičku i s kapitánem - jiskrou života, nechá ji utopit mocí nekonečného bytí.

Když se tento stav opravdu přejde, nastává čtvrtý vnor, jenže ono se to hned tak každému nepovede. Od tohoto mezníku mnozí utečou a víckrát utečou! Raději se vrátí do nekonečného vědomí, protože je tam všechno tak svaté, slastné a překrásné. Vystopovali byste to i na mnohých světových spisovatelích - něco opěvují, ale vlastně se vrátili.

Když se tedy absolvuje ten třetí vnor (a jednou ho absolvuje každý), tak nastává čtvrtý, který se jmenuje „rozkvetl červenými květy“. Je to popsáno v Cestě posvátného býka - je to také nekonečné vědomí, ale není nevědomé, jak by si někdo myslil. Například někdo si myslí, že savikalpa je lepší než nirvikalpa, že on to zažívá, že on o tom ví. Ne! Nekonečné vědomí je vědomé samo o sobě!

Víte jaký je rozdíl mezi druhým a čtvrtým vnorem? Velice malý - není tam to já. Ono to jen je. Nekonečné vědomí je, ale je samo v sobě vědoucí. Vždyť všechno vědomí z něho povstává!
https://www.lampa.cz/prednasky/4vnory.html


Když budeme mluvit o duši, pak je dobré mluvit i o Bohu. Duše je to, co k Bohu směřuje, v lásce k Bohu se duše zvětšuje, zjemňuje, prosvětluje, až se sama stává časoprostorově neomezenou, mizí její obal, mizí iluze oddělenosti od Boha.



Objevuje se skutečnost - dokonalý svět Probuzených - Boží království - Nirvána. Protože zmizela iluze oddělenosti - duše ztratila svůj mentální obal, který ji odděloval od Boha - od Skutečnosti, je jasné, že tuhle Skutečnost už nemá kdo opustit. je to dokonalé vysvobození, protože je to poznáním celistvosti.

"Můj svět je dokonalý a neměnný....Já jsem svým světem. Můj svět je mnou samotným. Je úplný a dokonalý."
Nisargadatta


.
Nic
 
Příspěvky: 2191
Registrován: úte 07. čer 2016 15:14:14
Poděkoval: 75
Poděkováno: 18-krát v 18 příspěvcích

Re: V čem spočívá blaženost?

Příspěvekod Trini » ned 12. říj 2025 8:00:49

Ty si už zase tak strašně vymýšlíš, Jano. Máš to tak zapotřebí?
Uživatelský avatar
Trini
 
Příspěvky: 5963
Registrován: úte 25. říj 2011 16:26:14
Poděkoval: 360
Poděkováno: 125-krát v 114 příspěvcích

Re: V čem spočívá blaženost?

Příspěvekod Trini » ned 12. říj 2025 8:19:31

Nic píše:Mistr Eckhart pomocí paprsku Nadjá hází hledajícím záchranné lano - paprsek lásky bezpečně dovede duši do náruče lásky, světla, pravdy.



Mist Eckhart nic nikomu nehází - ale popisuje, jak to je ze základem duše. A málem za to skončil ve spárech inkvizice = podobných fanatiků, jako jsi ty. Naštěstí včas umřel. A tak jen zakázali jeho spisy = mazali a banovali, jak jsi to praktikovala na Poradně. Ale na tomto foru popisování toho, jak to opravdu je, nemůžeš umlčet.

Pro tebe je duše jemnohmotné tělo, součást tvé věčně omílané iluzi oddělenosti.
Mistr Eckhart popisuje duši takto : základ duše není jako všechno ostatní stvořený Bohem, ale je sám o sobě božský a nestvořený. V základu duše je Božství stále bezprostředně přítomné.

Že v pozdním středověku dokázal odvrhnout církevní dogmata a realizovat, je obdivuhodné. To, co píše, je bezčasé. :)
Uživatelský avatar
Trini
 
Příspěvky: 5963
Registrován: úte 25. říj 2011 16:26:14
Poděkoval: 360
Poděkováno: 125-krát v 114 příspěvcích

Re: V čem spočívá blaženost?

Příspěvekod Nic » ned 12. říj 2025 8:27:53

Trini píše:Ty si už zase tak strašně vymýšlíš, Jano. Máš to tak zapotřebí?


To, co poznáváme jako skutečné, se může tomu, kdo to nepoznává, jevit jako výmysl.

Pokud to, co píšu, není Tvá přímá zkušenost, tak jediným důkazem, že to není výmysl, ale skutečnost, může být citace Mistra, kterému věříš, důvěřuješ a který říká totéž.

Je možné se na to podívat detailněji, pokud máš zájem.

Jinak samozřejmě veškerá dualita je iluzí, iluzí oddělenosti, Dualita a iluze oddělenosti jsou názvem pro jedno a totéž, jen mi připadá ta "iluze oddělenosti" jako mnohem výstižnější vyjádření, než dualita. Každý ví, co je to iluze (něco vypadá jako něco jiného, než čím to skutečně je) a každý ví, co je to oddělenost (oddělenost od Božího království, dokonalého světa Probuzených, blaženosti, Boha, Lásky, Sebe, svého pravého Já). Kdežto "dualita" se může jevit jako popis něčeho skutečného.

To znamená, že i paprsek nadjá i duše z těla jsou tou iluzí. Nisargadatta tuším pojem duše úplně zavrhl. Ne, kvůli tomu, že by Mistr Eckhart nebyl realizovaný, ale protože Nisargadattovo promluvy míří ostřeji k Pravdě. Ještě ostřeji nekompromisní, bych řekla, jsou promluvy Jima Newmana.

:happy:
Nic
 
Příspěvky: 2191
Registrován: úte 07. čer 2016 15:14:14
Poděkoval: 75
Poděkováno: 18-krát v 18 příspěvcích

Re: V čem spočívá blaženost?

Příspěvekod Trini » ned 12. říj 2025 8:43:57

Nic píše:
Trini píše:Ty si už zase tak strašně vymýšlíš, Jano. Máš to tak zapotřebí?


To, co poznáváme jako skutečné, se může tomu, kdo to nepoznává, jevit jako výmysl.



To, co píšeš, poznávám jako výmysl pomatené mysli. ;)

Eduard Tomáš: Je-li zde ještě někdo, komu se zdá, že Pravdu v plné míře zakouší, pak už to není Pravda, ale nanejvýš vzpomínka na Pravdu.
Uživatelský avatar
Trini
 
Příspěvky: 5963
Registrován: úte 25. říj 2011 16:26:14
Poděkoval: 360
Poděkováno: 125-krát v 114 příspěvcích

Re: V čem spočívá blaženost?

Příspěvekod Trini » ned 12. říj 2025 8:46:50

Nic píše:Je možné se na to podívat detailněji, pokud máš zájem.



O tvoje nesmysly opravdu zájem nemám. A je opravdu hrozné, že do nich zatahuješ slova realizovaných, která zcela překroutíš a přelžeš - k obrazu svému.
Uživatelský avatar
Trini
 
Příspěvky: 5963
Registrován: úte 25. říj 2011 16:26:14
Poděkoval: 360
Poděkováno: 125-krát v 114 příspěvcích

Re: V čem spočívá blaženost?

Příspěvekod Trini » ned 12. říj 2025 8:59:09

Nic píše:Nisargadatta tuším pojem duše úplně zavrhl.


Co si to vymýšlíš za nesmysly? V Indii se duši říká atman.
Uživatelský avatar
Trini
 
Příspěvky: 5963
Registrován: úte 25. říj 2011 16:26:14
Poděkoval: 360
Poděkováno: 125-krát v 114 příspěvcích

Re: V čem spočívá blaženost?

Příspěvekod Nic » ned 12. říj 2025 9:01:58

Trini píše:
Nic píše:
Trini píše:Ty si už zase tak strašně vymýšlíš, Jano. Máš to tak zapotřebí?


To, co poznáváme jako skutečné, se může tomu, kdo to nepoznává, jevit jako výmysl.



To, co píšeš, poznávám jako výmysl pomatené mysli. ;)

Eduard Tomáš: Je-li zde ještě někdo, komu se zdá, že Pravdu v plné míře zakouší, pak už to není Pravda, ale nanejvýš vzpomínka na Pravdu.


Všimni si, že cesta k Pravdě vede k dokonalé jednotě Bytí, kde zmizelo ztotožnění s tělem, myslí i duší. Je tady jen Boží vědomí, které je Pravdou a odtud se linou všechny ty promluvy Probuzených, které promlouvají jen o tom jediném - o Pravdě.
Nic
 
Příspěvky: 2191
Registrován: úte 07. čer 2016 15:14:14
Poděkoval: 75
Poděkováno: 18-krát v 18 příspěvcích

Re: V čem spočívá blaženost?

Příspěvekod Nic » ned 12. říj 2025 9:03:33

Trini píše:
Nic píše:Nisargadatta tuším pojem duše úplně zavrhl.


Co si to vymýšlíš za nesmysly? V Indii se duši říká atman.


Pozor, Atman není duší individuality, tedy osobního já, osoby, ale nadduše, je tedy jediné společné pravé Já, které je vším, co je.
Nic
 
Příspěvky: 2191
Registrován: úte 07. čer 2016 15:14:14
Poděkoval: 75
Poděkováno: 18-krát v 18 příspěvcích

Re: V čem spočívá blaženost?

Příspěvekod Trini » ned 12. říj 2025 9:56:19

Nic píše:
Trini píše:
Nic píše:Nisargadatta tuším pojem duše úplně zavrhl.


Co si to vymýšlíš za nesmysly? V Indii se duši říká atman.


Pozor, Atman není duší individuality,


Átma, átmá neboli átman (v sanskrtu písmem dévanágarí आत्मा átmá = 1.pád, आत्मन् átman = kmenový tvar) je hinduistický termín označující pojem o individuální podstatě či individuální identitě každého jedince

Übersicht mit KI
Atman ist ein zentraler Begriff in der indischen Philosophie, der als die ewige, unveränderliche Seele oder das Selbst verstanden wird. Er ist die individuelle Essenz jedes Lebewesens,

Atman je centrální pojem v indické filosofii, který je chápan jako věčná, nezměnná duše nebo Já. Je to individuální esence každé živé bytosti.
Uživatelský avatar
Trini
 
Příspěvky: 5963
Registrován: úte 25. říj 2011 16:26:14
Poděkoval: 360
Poděkováno: 125-krát v 114 příspěvcích

Re: V čem spočívá blaženost?

Příspěvekod Trini » ned 12. říj 2025 10:00:51

Nic píše:
Trini píše:
Nic píše:To, co poznáváme jako skutečné, se může tomu, kdo to nepoznává, jevit jako výmysl.



To, co píšeš, poznávám jako výmysl pomatené mysli. ;)

Eduard Tomáš: Je-li zde ještě někdo, komu se zdá, že Pravdu v plné míře zakouší, pak už to není Pravda, ale nanejvýš vzpomínka na Pravdu.


Všimni si,


Toho, co si vymýšlíš, si určitě všímat nebudu. Všímám si toho, co říkají realizovaní a ne tvých nesmyslných interpretacích jejich slov, z kterých je poznat, že si probuzení jen namlouváš.
Uživatelský avatar
Trini
 
Příspěvky: 5963
Registrován: úte 25. říj 2011 16:26:14
Poděkoval: 360
Poděkováno: 125-krát v 114 příspěvcích

Re: V čem spočívá blaženost?

Příspěvekod Nic » ned 12. říj 2025 14:33:03

Základní pojmy a jejich vztahy

Osobní já / ego - ahaṅkāra (अहंकार) - „Tvůrce pocitu já“. Je to myšlenkový konstrukt, který říká: „Já jsem toto tělo, tato mysl, tato osoba.“ Je to nástroj individuality, který funguje v čase, prostoru a vztazích.

Duše (v běžném západním smyslu) částečně jīva (जीव) nebo súkšma šaríra (jemné tělo) - V křesťanství je „duše“ chápána jako individuální, nesmrtelná entita, která přežívá smrt těla. V indické tradici má tento pojem blíž k jīvovi — tedy individuálnímu vědomí spojenému s karmou a ztotožněnému s tělem a myslí.

Átman (átmá) आत्मन् - V nejvyšším smyslu (paramárthika satja) znamená čisté vědomí, které není individuální — není „moje“ ani „tvoje“. Je to pravé Já, které je totožné s Brahmanem, Absolutní skutečností. „Tat tvam asi“ – To jsi ty.

Pravé Já Átman = Brahman Není to žádná část bytosti, není to něco, co „máme“. Je to podstata veškerého bytí, samotné vědomí, které si je vědomo i ne-vědomí, bez tvaru, bez omezení, bez individuality.

Jak se tyto pojmy pletou

V západních překladech bývá átman často překládán jako „duše“.
Ale to svádí k představě, že átman je individuální entita — něco, co člověk „má“.
To je chybný překlad z pohledu advaita-védánty.

V běžném hinduismu nebo v bhakti-směrech se však átman někdy chápe i osobněji — jako individuální duchovní jiskra (jīvátman), která je věčně spojená s Paramátmanem (nejvyšším Já, Bohem).

Tam pak „duše“ dává smysl — ale je to jiný filozofický kontext než u Nísargadattu či Rámany Maharši.

Jak to chápal Nisargadatta Maharádž

Nisargadatta vycházel z advaita-védánty, kde se rozlišuje:

Já jako osoba – proměnlivé, vázané na tělo, mysl, paměť. (ego)

Já jako vědomí „Jsem“ – první, čistý pocit bytí, bez přívlastků. (sattva, I Am-ness).

To, co je za „Jsem“ – absolutní, beztvaré, beze „mě“. (Parabrahman).

Proto „zavrhoval pojem duše“ — ne proto, že by popíral duchovní skutečnost, ale proto, že pojem „duše“ v běžném smyslu stále nese představu individuality („já přežiju, já se zlepší“).
To je stále ego – jemné, ale pořád oddělené.

On ukazoval směrem za to:

„Nejste tělo, nejste mysl, nejste ani duše. Jste to, v čem se tyto pojmy objevují.“

Je užitečné rozlišit úrovně pravdy:

Relativní (vyučovací) Existuje individuální „duše“, která se vyvíjí, převtěluje, pročišťuje. „Átman“ nebo „jīva“ = individuální duše.

Absolutní (poznání) Neexistuje žádné oddělené já, žádná individuální duše – jen vědomí samo o sobě. Átman = Brahman = Jedno bez druhého.

Proto záleží, v jakém smyslu se to říká. Átman není duše individuality (ego, jīva), ale samotné vědomí, které je společné všem bytostem. Když se mluví o duši v osobním smyslu, má to jiný význam než átman, který je beze jména i tvaru.
Nic
 
Příspěvky: 2191
Registrován: úte 07. čer 2016 15:14:14
Poděkoval: 75
Poděkováno: 18-krát v 18 příspěvcích

Re: V čem spočívá blaženost?

Příspěvekod Trini » ned 12. říj 2025 15:06:43

Je taková otázka v čem hlavně spočívá blaženost?
Někteří mistři říkali, že spočívá v lásce.
Jiní řekli, že spočívá v poznání a lásce, a to řekli lépe.
Ale my říkáme, že blaženost nespočívá ani v poznání, ani v lásce, nýbrž že v duši je taková věc, z níž poznání i láska vyplývá, ale která sama nepoznává ani nemiluje tak, jak to činí sily duše. Kdo tuto věc poznal, poznal v čem spočívá blaženost.

(Mistr Eckhart)


Naprosto perfektnÍ.

Kdo neví, o čem Mistr Eckhart píše, mívá tendenci si to převysvětlovávat podle své úrovně.
Uživatelský avatar
Trini
 
Příspěvky: 5963
Registrován: úte 25. říj 2011 16:26:14
Poděkoval: 360
Poděkováno: 125-krát v 114 příspěvcích

Re: V čem spočívá blaženost?

Příspěvekod Nic » ned 12. říj 2025 15:13:13

Když je vědomí znečistěné, je to individuální duše, z toho vyvstává dualita (iluze oddělenosti).

M.png
M.png (327.25 KiB) Zobrazeno 122 krát


Nisargadatta - Neměnná skutečnost

https://www.advaita.cz/wcd/e-knihy/nisa ... nycela.pdf
Nic
 
Příspěvky: 2191
Registrován: úte 07. čer 2016 15:14:14
Poděkoval: 75
Poděkováno: 18-krát v 18 příspěvcích

PředchozíDalší

Zpět na Úvahy a zamyšlení

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 27 návštevníků