JIŘÍ VACEK
Jeden z nejgeniálnějších mistrů své doby,
je mistrem advaitových(nedvojných) paradoxů
(dá se říci, že nikde nenajdete lepší advaitové popisy než právě v knihách JV)
ale je i mistrem paradoxním, nebot ač si je vědom toho, že realizace nelze dosáhnout úsilím v čase a prostoru,
neustále vyzývá k úsilí v čase a prostoru
Ač sám zná meditaci na přítomný okamžik, ač sám dokonale definoval pozornost a její "kvality",
ač sám učí otoočení pozorování na samu pozornost,
nepochopil, že toto nejsou jen způsoby meditace,
ale že toto je PRINCIP meditace...
Ač sám varoval před možnosti zbožštění ega,
kterému se lze opravdu velmi těžko vyhnout při realizaci Já,
(nemám na mysli to, že si to namluvíte myslí a přesvědčíte o tom sami o sebe a cítíte se pak jako bůh)
zdá se, že ani on sám této pasti neunikl...
.............................................................................................................................................
SOUČASNOST
Z mého omezeného (všude jsem byl a všechno znám) pohledu na současnou duchovnost,
lze říci, že Balsekar a Maharadž posunuli duchovní náhled na takovou úroven,
že je pro většinu indů nedostupná, nebot indové jsou svázáni dualitní duchovní tradicí.
Prostě indové jsou mnohem "primitivnější" nežli západáci,
což samozřejmě není jen zápor,
nEbo opovrhování indií a indákama.
Většina lidí na západě si vůbec neuvědomuje, jak hluboce je jejich myšlení ovlivněno filozofií,
a to už filozofií ze starého řecka,
a křestanstvím.
Můžeme být ateisty a nemusíme číst filozofické spisy,
přesto všechno toto je v nás "archetypálně uloženo"
A denodenně se dostáváme do situací, kdy musíme milovat své nepřátele (i když nám to moc nejde),
a denodenně nadáváme na demokratickou vládu aniž si uvědomíme, že demokracie je paradox,
a můžeme kritizovat celou západní civilizaci jako úpadek a odpadnutí od boha,
a přitom jsme si vědomi faktu, že tvořivá činnost je čímsi, co je v souladu s bohem.
V životě jsme neslyšeli o paradoxní logice a zdá se nám nesmyslná,
a přesto ji skrytě používáme.
Proto mě osobně přijde, že západáci jsou mnohem více otevřeni advaitové (paradoxní) filozofii než sami indové,
nakonec neznám žádného současného indického advaitového mistra,
ale je nepochybně mnoho lidí ze západu, kteří navázali na učení Maharadže a Balsekara.
Taková jména jako třeba Ramana Mahariši, Maharadž či Balsekar nám znějí "svatě"
zatímco pro indy jsou tito lidé spíše lokálními gurui, což je asi taková úroven jako váš vesnický starosta, kterého už v sousední vesnici nikdo nezná.
Ramana je v podstatě jen jedním z guruů u Arunačály, a nebýt západáků, tak je známý asi tak jako všichni ti ostatní guruové.
O Balsekarovi lze říci, že byl zcela vyjímečný zjev na duchovním indickém poli,
je však škoda, že nepřekročil svůj vlastní stín (náhled) (dokud je zde nějaká usilující osoba, tak nemůže dojít k probuzení)
a nešel dále a nepátral po tom, jak je možné, že jsou zde probuzení lidé,
a na jakém principu se toto probuzení stane,
když je to vlastně něco, co nelze udělat...
A to je věc, která se podle mě děje v součastné evropské duchovnosti,
hledání odpovědi kde je skrytý ten princip toho, jak udělat to, co nelze udělat,
samozřejmě, že ne všichni západáci o tomto hovoří a jsou si tohoto vědomi,
mnohým postačí jejich jejich indický dualitní výklad duchovnosti,
ale je nepochybně pár lIdí, kteří jsdou tímto směrem:
u nás třeba MARTA JANSSEN, nebo TURIJA (ten ovšem není mistrem který učí)
KARL RENZ (ten je ovšem zaměřen trošku jiným směrem)
TONY PARSONS (můžete jej najít na
http://mozaika.bloguje.cz/)
neznámý mistr (můžete jej najít v Naší knize na
http://issuu.com/joshi/docs/mozaika-nedvojnost-knihanebo si stáhnout celou knihu zde:
http://www.maitrea.cz/sites/www.maitrea ... -kniha.pdf)
MOOJI
http://www.overstream.net/view.php?oid=rtmwi5toaptdhttp://www.overstream.net/view.php?oid=n3s6assissu4http://www.overstream.net/view.php?oid=r5l0sesyeqtuhttp://www.overstream.net/view.php?oid=ejncakmte2e6ATD.
CO MĚ VŠAK NEUSTÁLE PŘEKVAPUJE,
je fakt, že všichni tito mistři mluví o "VIDĚNÍ"
Samozřejmě, v realizaci samotné to je to viděno jako "vidění",
nakonec i Budha říkal: Vidět věci tak jak jsou,
ale teoreticky (ale i prakticky) lze nahlédnout, že to není VIDĚNÍ nebo POROZUMĚNÍ,
ale že je to POZORNOST, která sama v sobě je Vědomím,
a dynamicky, tedy jako pozorování (VIDĚNÍ) je projeveným světem...
((v nirvikalpa (vnitřním) samandhi je to Vědomí,
v sahadža (s uvědoměním světa) samandhi je to vidění))