od watta » pát 25. čer 2010 8:26:42
super podnět.
no já osobně to nerozděluju, plíce i kyslík jsou pro mě fyzikální i nefyzikální. pak to má význam.
fyzikální je jiný název pro to, co jsme schopni vnímat, nefyzikální je jiný název pro to, co jako lidi nevnímáme, nedochází nám - proto tomu říkáme duchovní, jakoby to nebylo viditelné. ale obojí je to podle mě naprosto stejné. můžu říct, že všechno je fyzické, stejně jako že všechno je duchovní, a nevidím v tom žádný rozpor. dělení na fyzikální a nefyzikální beru jako umělý výtvor člověka, kterým si člověk pomáhá, aby si to nějak roztřídil, protože pak se má o co opřít a lépe se v tom orientuje.
můj oblíbený autor Jan Čihák na blisty.cz píše
Je také třeba připomenout, že zjednodušování nejenže je přírodní zákonitostí a věcí instinktu, ale rovněž i další zásadní slabinou člověka jako bytosti jakž takž uvažující. Naprostá většina lidí na světě má totiž jeden zásadní problém, který má vliv a dopad na veškeré jejich fungování. Naprostá většina lidí totiž nedokáže přijmout a zpracovat skutečnost, že v našem relativním a proměnlivém vesmíru neexistuje prakticky žádná absolutní a nehybná pravda
já to sice nevnímám jako slabinu, ale jako fakt, nicméně v tom je zakopaný pes - kvůli tomuto člověk třídí na věci, které jistotu přináší. jestliže rozemeleš úplně všechno, chvíli to trvá, než člověk pochopí obrovskou tvořivou sílu Chaosu, kde nepotřebuje jistoty. proto si lidi stvoří namísto toho rychle, jednoduše a pohodlně Řád. jak říkají také všechny knihy o Stvoření. takto skutečně vzniká lidský svět. jistota pak člověka obtěžkává, ale zároveň mu dává pocit jasně zřetelně daných linií, takže se má čeho držet.
je to požehnaný stav - Stvoření a Tvoření lidského světa. pro toto vznikají všechny víry. a kvůli všem vírám zase všechno vzniká.
bohužel to rozdělení ale není dokonalé (na rozdíl od Chaosu), takže vznikají všechny lidské disputace. protože je Redukcí. redukcí skutečného stavu. a to v každém případě dělení a rozdělování. nikdy nepojme toto rozdělování celou skutečnost. a tak i fyzické a duchovní stojí jakoby proti sobě, aniž by ve skutečnosti vůbec existovalo každé zvlášť, nebo vůbec takto rozděleně. vzniká z toho potom semtam nějaký problémek, nad kterým je zase veselé přemýšlet.
kdybych třeba já měla rozdělen svět na fyzický a nefyzický, dokážu si dobře představit, že bych se musela zastavit časem u stejného problému. maximální většina náboženství, včetně náboženství Abrahamova, odkazují to, co není možno pojmout v části "fyzická", do části "nefyzická" (musím správně podotknout, že Abraham se opakovaně vyjadřuje též k subtilnosti tohoto rozdělení).
příklad: v Číně trpí denodenně veliká spousta lidí. v Evropě to veliká spousta lidí neví. každý den v Číně zemře mnoho lidí na následky prostých každodenních faktů: přetěžování pracovní síly a, což je takový činský unikát, na otravu vzduchem. v Číně jsou podmínky zamoření v některých oblastech tak strašlivé, že lidé umírají na vzduch, který dýchají. někdo se nedávno Abrahama ptal na tu jednu v Evropě z toho viditelnou část, když se stalo nějaké zemětřesení a rozsypal se mu vortex - jak je to možné, že tam ti lidé umírají? a Abraham vysvětluje, že z hledicka nefyzické reality to není žádné utrpení, z hlediska expanze nefyzické reality je to vnímáno jinak. tímto rozdělení, převedením problému do jiné části "světa", dostane člověk vysvětlení, které mu patrně stačí na to, aby se tím zbytečně neničil - pokud by sám měl tendenci k tomu něčím takovým se ničit. a to je úloha mnoha náboženství. já osobně si na rozdíl od Zeitgeistu nemyslím, že špatná. náboženstvím je totiž vše, veškerý náš život.
ale pokud přestaneme vnímat ten naučený rozdíl mezi fyzickým a nefyzickým, otevírá se realita, v níž tato vysvětlení nepotřebujeme. do té doby podle mě sem tak nějaké takové vysvětlení zaskřípe, dostane záplatu, a zase nějakou dobu vydrží. případně se záplaty vyměňují (stejně jako náboženství).